Hej,

Vi sitter och planerar upp trädgården i vårt hus och förhoppningen är att nu under våren/sommaren ta in en markentreprenad och fixa iordning vår uppfart. Det blir en hel del jobb med shaktning osv.. därför kommer budgeten för året inte räcka till för även garaget.

Funderar då på hur mycket man kan tjäna igen på att förbereda för garaget så att säga. Min tanke är att man vill dra fram tomrör för el, för minst framtida laddstolpe till elbil. Även om garaget kan dröja.

Men finns det någon lönsamhet att förbereda Vatten/avlopp osv? eller är det lika bra att gräva upp och göra om när man väl bygger för det kan ändå justera sig i tid vart man vill placera detta.

Hur stor skillnad gör det även vad man lägger för slitage yta? Blir det mycket billigare och bättre om man idag enbart lägger grus istället för asfalt eller är det hugget som stucket om man ändå behöver "gräva" för att gjuta en platta. Man kanske rent av bör söka bygglov och gjuta grunden med avlopp osv. För att på sikt enbart bygga väggar/tak?...

Förstår att det är ett lite rörigt inlägg men hur skulle ni själva resonerat om man inte har alla pengar på en gång.

Tack på förhand

Nedro!
 
S
Liknande situation här då vi förberedde för garage två år innan det byggdes. Det blir billigare om så mycket som möjligt görs från början då grävmaskin etc bara behöver komma dit en gång. Förutom övrig planering av tomt schaktade vi ur för garageplattan, la duk, dränering, avlopp och el och fyllde upp med makadam. Det jag ångrar lite idag är att det kanske gick lite väl fort och garaget blev lite litet (7,5x9,5). Hade jag inte stressat igenom planeringen hade det såklart blivit bättre. Så mitt råd är att göra så mycket som möjligt (planera noga) men det finns ingen större anledning att gjuta plattan förrän det är dags.
 
  • Gilla
Nedro
  • Laddar…
Okey,
Men körde ni grus enbart då där ni sedan byggde garaget?
 
S
N Nedro skrev:
Okey,
Men körde ni grus enbart då där ni sedan byggde garaget?
Jo, bor på landet så 250 ton grus av olika slag blev det. Ska du köra asfalt skulle jag vänta med den biten tills plattan är gjuten. Du får göra markarbeten +-0,5 m utan bygglov, men inte gjuta plattan. Så att öppna ett bygglov för plattan och asfaltens skull är ju inte så smart då bygget måste färdigställas inom fem år och så var ju inte riktigt din plan om jag förstod det hela rätt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.