Som de flesta andra i detta forum är jag på väg att bygga om mitt kök. Är fullständigt chockad över vad ett kök kan kosta och över alla dessa val som måste göras. Det här är ju en vetenskap utan dess like!

Min lägenhet är från 20-talet och köket är också enligt den tidens mallar ett arbetskök. Det finns två originalskåp kvar i köket - ett skafferi och ett serveringsskåp - och dessa vill jag också behålla. Det är ca 2,80 i takhöjd och min ambition är att bygga upp till full takhöjd i gammal stil.

Jag tycker mig ha scannat av marknaden och har landat på att de billigaste märkena (IKEA och Kvik) inte kan erbjuda den typen av luckor och skåp som min vision kräver.

Jag har varit runt i Stockholm hos Vedum (Stina), Kök och Kök (Kungsäter), Bra Interiör, Invita, Tibrokök och Noblessa. Mina erfarenheter tillsammans med det jag har kunnat finna här ger mig följande bild;

Vedum - har fått ett bra bemötande, men de har svårt att leverera exakt det jag vill ha. Bla har de inga små vitrinskåp som jag vill ha längst upp vid taket.

Kök och Kök - Bemötandet har varit bra och de kan nästan leverera exakt det jag vill ha, men jag har blivit skeptisk efter att ha läst ett antal negativa inlägg här.

Noblessa - De flesta i detta forum verkar ha en negativ erfarenhet av dem, och jag anser också att deras förslag kräver flest kompromisser från min sida.

Tibrokök - Ett otroligt snorkigt bemötande som gör att jag inte direkt känner för att lägga mina surt förvärvade slantar hos dem.

Bra Interiör - Trevligt bemötande, men har ännu inte sett deras förslag.

Invita - Den leverantör som jag är mest positiv till. Har gett det bästa förslaget av dem alla och ger ett mycket seriöst intryck. Vi har tänkt att montera köket själva, men försäljaren sa själv att han vill komma och kontrollmäta samt diskutera igenom monteringen med oss så att inget går fel. Han har också erbjudit sig att stå till förfogande under monteringen om vi behöver ställa frågor.

Har ni någon erfarenhet av Invita? Mottager gärna även kommentarer och åsikter angående de andra leverantörerna. Om det är någon som känner till någon annan leverantör med klassiska luckor som jag kanske har missat, blir jag glad för alla tips. Kvänum har jag skippat pga priset.
 
Kör på Invita !
Har bara bra erfarenheter av dom .... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.