Detta gäller ett hus i Parisregionen med enbars elradiatorer. Det är pa 120 kvm och tva plan.

I bagaget har jag erfarenhet av en Svenska vämepumper/panasonic installation där varmvattenberedaren rostade ihop efter 13 ar. 13 ar är inte sa mycket nÄr det gäller ett hus livslängd. Tyecker att ett värmesystem borde kunna halla atmonstonde 30 eller 40 ar.

Grannen ute pa landet bor aret runt med en enkel luftvärmepump och en kamin.

Ater till huset. Försäljare tycker att jag behöver ett utomhusagregate och ett unomhusagregar per rum, dvs 4 stycken inomhusagregat.

Baserat resonemanget om livslängd tog jag in en offert fran Daekin, enligt rykte en referense pa marknaden. Efter en lang diskussion gick säljaren med pa att göra en offert pa ett inomhusagregat.

Offerten fran Daeking gick upp mot 4k EUr / 40000 kr. Da har jag kvar en gammal varvatten beredare.

Kan man hitta en bättre kvalitetskompromiss än lyxmärket Daekin ?
Är det vettigt med dagens teknik att tro pa en livsängd pa 30-40 ar.?
(Med global uppvärrmning kanske inte resonemanget är motiverat. Kanske jag skall investera i en bunker pa antarktis)
 
Vet inte vilken typ av värmesystem du menar håller 30-40år? Var det en luft-vatten värmepump där varmvattenberedaren rostade efter 13 år? Luft-luftvärmepumpar, som jag uppfattar att det handlar om för huset utanför Paris, håller väl snarare 7-10 år.

Men svaret på dina frågor är kanske att du får väl ta in offert från något annat märke. Och nej, du kan nog inte räkna med 30-40 års livslängd för en luftvärmepump, oavsett typ.
 
Hej,

Traditionella värmesystem funkade 30-40 år.

Jag har tittat lite på tillförlitlighet på vitvaror tidigare : Electrolux to i stort sett hela marknaden 1990 -2000 genom att köpa upp konkurrenter och för att fortsätta sälja var de tvungna att införa programmerad obselesens. Jag jämförde med USA och förstod att det inte funkade i USA som fortfarande hade inhemska tillverkare. Samtidigt öppnade det dörren för tillverkare som Samsong och japanska märken här i Europa. Jag skyr nu alla Elektrolux företag som pesten.

När jag efter en första erfarenhet med en värmepump som rostat igen försökte att "slå systemet" och hittade Tyska tillverkaren Wiessmann, som också har enastående rykte i USA. Till min förvåning var en värmepump från Wiessmann billigare än en från NIBE. Återstår att se om min Wiessmanpump kommer att hålla i 30-40 år.

En ny parameter som kommit de senaste åren är home automation. Vilken värmepumpstillverkare kommer att supporta appar och wifiburkar under 40 år?

Men för planetens överlevnad är allt annat oacceptabelt. Programmerad obselesens borde helt enkelt vara olagligt och bestraffas/beskattas eller vad dom helst.


Tillverkare som Toyota/Samsung/Wiessman?/Miller visar att det finns en annan väg som blir bättre på lång sikt.
 
En elpanna kan hålla 30+ år men då byts minst kontaktorerna en gång under livstiden. En oljepanna kan hålla 30+ år med utbyte av några slitdelar. Ett radiatorsystem kan hålla mycket längre än 30-40 år givet att slitdelar som ventiler och termostater byts efter 10-20 år. Vad syftar du på med "traditionella värmesystem"?

Jag har ingen kunskap om Wiessmann, har du några referenser till data som säger att Wiessman håller mycket längre än förväntad livslängd för Nibe m fl kända fabrikat? Uppåt 50-60 tusen timmar verkar vanligt för i Sverige kända värmepumpar. Jag känner till en Thermia som byttes förebyggande när den hade gått 80 tusen timmar. Ca 15+ år är en vanlig livslängd för bergvärmepumpar i Sverige.
 
Hej,

Skulle vara bra att ha referenser/statistik men statistik är fålig på att förutsäga framtiden. Som det är nu kan man bara agera intuitivt. Jag baserade mig på intuition, diskussioner och webbläsande. Är ganska övertygad om att jag hamnat ganska rätt.

Enligt rykte är det mycket svårt att beställa en Wiessman nu.

Annan erfarenhet är att de är ganska veka på fjärranslutnimgsdelen (wifi m.m.). Där verkar NIBE vara betydligt mer avancerade. Inget värmesystem borde idag säljas utan fjärranslutning över mobilnät för fjärrdiagnostik (sak samma för bilar).

Byggahus verkar ganska seriöst. Kanske tråden kan ge intressanta kommentarer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.