Hallå.

Jag och min sambo bor i lägenhet och kommer att bo kvar minst 3 år. Vi bor i en by som vi vet kommer bli mer och mer populär med tiden, och priserna stiger snabbt och säkert. :) Vi har haft en tanke att investera i en tomt här i byn som brukar gå på 70-100 tusen. Nu till frågan; Är det en dålig idé att investera i en tomt i syfte att sedan sälja den med vinst, antingen inom 5 år eller bara ha kvar som en investering? Kommer det kosta mer än det smakar? Bara en idé vi har som sagt... :)

Tror att vi med lätthet kan låna ut tomten till hästägare under en del av året och på så vis kanske även få in någon slant...

MVH Niklas
 
  • Gilla
Fri som en fågel
  • Laddar…
Jag tror att du menar "spekulera" hellre an "investera"?
 
niklasp85 skrev:
Hallå.

Jag och min sambo bor i lägenhet och kommer att bo kvar minst 3 år. Vi bor i en by som vi vet kommer bli mer och mer populär med tiden, och priserna stiger snabbt och säkert. :) Vi har haft en tanke att investera i en tomt här i byn som brukar gå på 70-100 tusen. Nu till frågan; Är det en dålig idé att investera i en tomt i syfte att sedan sälja den med vinst, antingen inom 5 år eller bara ha kvar som en investering? Kommer det kosta mer än det smakar? Bara en idé vi har som sagt... :)

Tror att vi med lätthet kan låna ut tomten till hästägare under en del av året och på så vis kanske även få in någon slant...

MVH Niklas
Vet du att du får bygga på denna tomt?
Den är ju inte värd många kronor om du om 5år inte får bygga på den.
Hur länge hade du tänkt behålla den?

Sen är det ju bara att göra en vanlig sund kalkyl. Skulle jag lägga ut låt säga 100,000kr på något som "borde", "snabbt" "säkert" (spekulationer hög risk) kommer öka i pris vill jag på 5år göra en vinst i rena pengar på minst det jag lagt ut dvs 100.000kr.

Går den inte att sälja för ca 250.000kr om 5år så skulle jag inte chansa.
Du kan ju stå med en bit mark som komunen inte tillåter att du bygger på, elen blir dyr att koppla in, du får inte göra eget avlopp eller nått annat strul. Inte helt riskfritt.

Men man måste chansa ibland.
 
Det är osannolikt att kommunen nekar bygglov på en avstyckad tomt i en by i dalarna. Ur den aspekten är nog tomten säker. Däremot är jag osäker på om en tomt i en by i dalarna innebär en säker värdestegring. Men allt beror på läget, ser ni siljan ? sjötomt ?
Jag tror urbaniseringen är en trend som kommer hålla i sig och att det finns bättre investeringar. Fd dalmas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.