Hej, jag bor i en bostadsrätt som är byggd runt 1940 -talet och har rivit mitt golv och ska nu riva mitt "undergolv" ner till min betongplatta för att optimera mitt utrymme..

Jag har 13 cm armerad betong under mig jag har borrat ett hål ner till källaren och kollat att det stämmer samt att det finns dokumentation om det i ritningarna till huset där det också står att den kan belastas ca 1300 kg per kvm.

"Undergolvet" är av trä med jord och sten mellen sig och är reglat ca 15-18 cm upp från betongplattan och har ingen bärande funktion men den fördelar tyngden på betong plattan

Jag tycker såklart 18 cm känns onödigt högt då en sänking av detta skulle innebära att man faktiskt skulle kunna gå rakt under min loftsäng vilket jag tycker skulle vara skönt då jag bor rätt trångt.

Jag bor på entréplan och har bara ett lager i källaren under mig så jag undrar hur jag ska gå till väga för så lågt golv som möjligt men ändå följa alla regler som behövs samt bästa resultat,

Helst av allt skulle jag vilja lägga fiskbensparkett i lägenheten.

Tackar på förhand för svar!
 
Ut med allt ner till betongen, städa av plattan, fräs ev av den, väg av den med nivåpinnar, flytspackla och lägg fiskbensparkett som du limmar.

Troligtvis så kan det gå både vatten avlopp och el rör ovanpå plattan så det är inte helt säkert att du kan få ner golvet

Källaren är uppvärmd?

Tänk på att det kommer bli ett enormt jobb, läs Malmgrens tråd:
https://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/229497-totalrenovering-av-20-talslagenhet.html

Där har du en del av det jobb du kommer få framför dig
 
Jättebra tips tack! Källaren är uppvärmd och vi har ingen el eller vatten som går i golvet.
 
Välkommen hit!

Har du kontrollerat med BRF att det är OK?
VI ville göra samma sak när vi bodde i ett hus från 1925 där det var sand under golvet men då fick vi nej eftersom det var oklart hur det skulle bli med ljud genom golvet.

Nu har ju du källaren under då så det ska inte spela någon roll förstås men all "strukturell" förändring av lägenhet ska godkännas av BRF... Hållfasthetsmässigt blir det ju bättre då du avlägsnar en massa vikt.

Den klick fiskbensparketten har fått bra kritik så det är ett bra alternativ till att lägga själv. Om du flytspacklar så det är helt plant och sen limmar fiskben är det inte så svårt bara man är nogrann och tålmodig...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
leby skrev:
Eller så kan du rensa ned i botten, gjuta golvet jämt med EPS och sen lägga ett flytande golv typ [länk] ovanpå, du får lite isolering och kan gjuta in ev el & vatten rör...
Eps ska alltid täckas med flytspackel
 
Finja skriver så här

Finja rekommenderar att alltid överspackla EPSBetong
med minst 20 mm avjämningsmassa från
Finja armerad med Finja Golvnät. Flytande trägolv
14 mm och tjockare, kan om så önskas läggas
direkt på EPS-Betong med tillräckligt fuktskydd.

Följ alltid golvleverantörens anvisningar

men visst kan man flyta på också..
 
Ok hade jag ingen aning om, man lär sig nåt nytt hela tiden
 
Jättebra svar tack!

Jag pratade med ordförande i telefon och han var lugn sålänge det vart lika mycket isolering ner till lagret som tidigare och att jag tar på mig allt ansvar och att BRFen inte tar något över alls.

Hur mycket isolerar 15-18 cm "skräp" blandat med sten och jord? Finns det något jämnförbart? Samtidigt så är väll det en svår fråga att avgöra då man inte mätt hur det har varit innan?

Jag bankade som fan idag när jag rev trä reglarna och medvetet slog hammaren i betongen några gånger för att sedan gå ner och fråga om jag lät mycket (det är lager till en resturang) och dom sa att jag inte lät högt men att det hördes.

Vad borde jag skriva i mail till BRFen?
"Jag Berg2 lovar att isoleringen kommer vara den samma som förut och att det kommer bli Hållfasthetsmässigt bättre än tidiagre och tar på mig allt ansvar att detta blir bra"

Jag uppskattar alla tips jag kan få.

Är ni något intreserade av bilder på renoveringen? Isf kan jag posta lite här.
 
Det du kallar sten och jord är antagligen slagg och det ljudisolerar ganska bra. Bjälklaget blir betydligt mer lyhört utan det. Inte bara nedåt utan även åt sidorna till andra lägenheter i huset. Värmeisolering är väl rätt ointressant om utrymmet under också är uppvärmt.
 
DSC_0281.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som vet vad denna klump utannför mitt badrum är bra för? kan man bila bort den eller dra av den lite på toppen?
 
Troligen byggaren som gjort sig av med överbliven puts eller betong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.