Är i planeringsstadiet inför husbygge. Funderar på placering av innertrappan; fördelar/nackdelar med placering direkt innanför entré eller mer mitt i huset. Någon som har tips o tankar?
Tänker redan nu att en trappa direkt vid entrén gör att man drar upp smuts på övervåning?
Trappa mer mitt i huset närmare att nå från olika håll? Samtidigt tar den då mer plats?
Tacksam för idéer om detta.:rolleyes:
 
Jag skulle inte placera trappan direkt innanför entrén, just på grund av smuts och väta som dras in utifrån och som inte går att undvika att trampa i om trappan ligger precis vid ytterdörren. Jag antar att en anledning till att så många trappor ändå är placerade där är att man i 1½-planshus sparar en del utrymme och förenklar planeringen på övervåningen p.g.a. snedtaket.
 
Största anledningen till att inte ha trappan innanför dörren tycker jag är att där ska det finnas rejält med plats för avhängning, i alla fall om familjen inte bara består av vuxna. Visst får man tänka till lite när man går utanför det vanliga. Men tänka till är bra :). Vi är nu inflyttade i vårt hus och planlösningen, med trappan mitt i vid vardagsrum/kök, är ännu bätre än vad vi föreställt oss!

Här är tråden med våra val och kval: http://www.byggahus.se/forum/planloesningar/64682-hjaelp-med-planloesning-oenskas.html.

Utan detta forum hade huset inte blivit vad det blev. Tack alla!!!

Här en bild på utsikten från övervåningen (man vill inte stänga dörren till toaletten ;) ).
morgonsol_minst.jpg
 
Mikael_L
Det är en av mina käpphästar!

Inte, inte, inte trappen just vid ytterdörren.
Skälen är både smuts och klädförvaring.

Vid 1-1/2planshus så vinner man lite med denna placering då en del, pga av takhöjden, oanvändbart utrymme används för trappa. Men detta går lika bra göra på andra sidan huset.
 
Vi "fick" ett helt underbart skafferi/storpacksrum i utrymmet bakom trappan! Och ett litet krypin bredvid vårt sovrum (barnen kallar det skamvrån och älskar det :) ). Dessa små utrymmen är inte att förakta i en tid av öppna planlösningar där inget går att dölja!
 
Tack för alla synpunkter!
Ella, den utsikten var helt otrolig, sådan tomt kan vi aldrig få. För oss handlar det om skog, tallskog, men jag gillar det.
Vi filar vidare, trappa vid entrén blir det inte i alla fall.
Tack igen,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.