Vi skall bygga ett LB hus, kattugglan. Den är med inredningsbar övervåning, men vi har bestämt att sätta in trappan direkt, för att det skall bli lite smidigare när man väl sätter igång där uppe. Nu till min fundering..

Vi har tänkt oss att ta en furutrappa ( ek mm är ju så fruktansvärt mycket dyrare...), och funderar på att välja en som är obehandlad, och sedan olja in den i nåon snygg nyans för att den inte skall se så tråkig ut som en klarlackad trappa kan göra annars.. Går detta över huvudtaget eller bara i min fantasi? Är det någon som vet om det blir snyggt eller inte?
 
Jag skulle nog inte olja ett så mjukt material som furu. Vi har furutrappa och vi lackade med tre lager Bona parkettlack:
trappa5t.jpg
 
Visst går det - vi skall göra luta olja/såpavarianten. Hur det håller - beror på barn, hundrar hur vältraffiekrat det är. Och just därför valde vi såpa den - efetr några år blir såpe-golven mycket hårda.

Hade en lackad trappa i mitt förförra hem - aldrig mer säger jag bara - hu så fult när lacken nöttes bort!
 
Ja, det där med lackat är ju inte så roligt direkt... Och när man tänkt lägga in snygga golv så är det ju inte så kul att ha en klarlackad trappa som "lyser" upp hela hallen. Fördelen för oss blir ju att det kommer ju inte bli något slitage på den de första åren, då vi inte räknar med att göra iordning övervåningen på ett tag..
Är det svårt att behandla själv eller är det bara att vara noggrann??
 
Hej hopp,

Det finns fullständiga anvisningar på produkterna ( attans dyra) som man köper. Jag ringde Siljan också - deras 'metod' avvek lite - men det var OK. Såpade varianter är känsliga i början d v s mjukare men hårdnar ju mer såpa man använder. Siljan rek att man en ggr per år kör en 30% såp-vattenlösning och mättar golvet förutom 'vanlig' rengörning då. Oavsett vad en trappa gör man ofta rent mer än annat tycker jag ;-)
Men men - kika gärna i andra trådar här på Forumet om golvvård .

Hur man gör - man måste vara metodisk, syntetpensel med luten och bara stryka i fiberriktning, slipa ordentligt innan man lutar. Ligga på i ca 8 timmar sedan på med olja 2 ggr ( enligt Siljan en del går på nästa steg istället) sedan såpning en ggr med 30% lösning ( istället för tre fyra såpningar med lägre koncentration som produktinfon rekommenderade). F ö är detta inte ristat i sten ;-)
 
Tyvärr så ingår bara en lackad furutrappa i Ugglan serien (inga andra trappval)! Själv kommer vi ekbetsa trappstegen och täckmåla resten i vit!

/SaraLynn
 
Vi var hos vår säljare häromdagen och han sa att eftersom vi inte skall ha nyckelfärdigt, så kommer de inte att montera trappan åt oss, utan det får vi fixa själva, och det innebär ju också att vi kan köpa vilken trappa vi vill.

/Linda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.