vad ska man tänka på i ett betonghus?

radiatorer ska bytas och nya ledningar ska dras utanpåliggande, ska jag tilläggsisolera först och sen montera på radiatorerna och börja värma huset?


låser man inte in fukt i väggarna då?
 
Förlåt, jag hänger inte riktigt med. Menar du att du annars skulle montera radiatorerna först och isolera sedan? Och hur tänker du med att låsa in fukt, var någonstans skulle den kunna låsas in menar du?
 
jon_h skrev:
Förlåt, jag hänger inte riktigt med. Menar du att du annars skulle montera radiatorerna först och isolera sedan? Och hur tänker du med att låsa in fukt, var någonstans skulle den kunna låsas in menar du?

det jag menar är att vore det inte klokt att fpå upp ordentlig värme i huset innan man isolerar det invändigt? då det stått ouppvärmt i tio år?

och att om man skulle isolera så skulle värmen inte komma åt betongen och på så vis låsa in fukten?
 
Aha. Det framgick inte riktigt att huset var utkylt. Jo, det låter som en bra idé att få upp lite värme nu, men det är ju svårt att gissa om det är någon fukt i väggarna i dagsläget. Är det bara en massiv helt oisolerad betongvägg? Vad är det för ytskikt utvändigt?
 
det är putsat utvändigt, och jag är rätt säker på att det är oisolerad betongvägg och det nuvarande värmesystemet är sönderfruset.
 
Okej. Jag tror faktiskt inte att jag kan råda dig i den här frågan. Vi får hoppas att någon kunnigare ser den här tråden.
 
ingen som vet?
 
Jag kan inte se att du låser in någon fukt om det är betongväggar med puts på utsidan. Det är bara att regla på insidan och isolera då det inte finns något på den kalla sidan som förhindrar fuktvandring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.