Hej alla vänner här

Har en akut fråga som jag måste ha akut hjälp.

Bor i Stockholm nära sjö

Huset är byggt 1929 och förra året dränerades runt om med 200mm isodrän, tidigare hade vi fuktskador i källaren. Källaren är ca 1,5 m under jorden samt ca 1 meter över marken. Utvändigt har vi tilläggsisolerat väggen med 1 cm cellplast i ca 50cm ovanför marken därefter tilläggsisolerat med 50mm STO cellplast i samband med fasadisoleringen resterande 50 cm uppåt . Nu gör vi en invändig isolering med 100 mm grafit cellplast

Till min fråga. Byggaren har precis börjat isolerar invändigt med följande konstruktion: Källarväggen , därefter 20 mm luftspalt, 100 mm cellplast fastlimmat, därefter 30mm luftspalt ,stålreglar, ångspärr sist OSB .

Det verkar blir väl ventilerat i alla fall. Ska vi skippa ångspärren då? Andra funderingar? Blir tillufts ventiler på två ställen samt PAX fläktar i bastun och toa samt tvättstugan. Källaren är 90 m , golvvärme överallt samt isolerat bjälklagret i taket med 250mm ull. Även 200mm grafit isolering i golvet överallt. Det blir således en del fukt som vi stänger inne kanske

Tacksam hjälp!:(
 
Om du ska ha 20mm luftspalt mellan vägg och isolering, vad är det då han skall limma cellplasten emot?
 
Han har placerat 20 mm cement tror jag eller annat cementliknade massa på flera ställen på väggen . Det är det liksom som är limmet samt bildar luftspalten mot cellplasten
 
Förstår inte varför ni ska isolera invändigt, helt onödigt.

Plåtreglar, osb, gips, ventilerad vägg känns mer rätt.
 
I mina föräldrars kåk byggd 62 utan utvändig isolering satt frigoliten direkt på insidan av betonghålstenen och sedan puts respektive puts+tapet på det utan problem.
 
Det är en riskkonstruktion som man idag vet att undvika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.