Hej.

Jag håller på och river ett badrum i källaren och har nu kommit till kortsidan mot ytterväggen. Detta är en tillbyggnad som gjordes på slutet av 70-talet och självklart sitter det glasull direkt mot ytterväggen. Utsidan är dränerad med platon 1995.

Hur ska jag resonera kring vidare isolering? Läser jag "Kort om isolering" så verker det som en luftspalt och ingen isolering är bäst. Men med enbart platon så är ju inte utsidan isolerad.

VAd finns det för lämpliga material att använda? Till saken hör att glasullen verkar inte vara så fuktig/möglig (om jag bara kan gå på de svarta fält jag ser på insidan) efter snart 30 år.
Resterande innerväggar har också glasull men den ser ut att må bra. Dock så hittade jag mögel på insida gips en bit bort från vattenkällor. Där fanns dock en ventil från angränsande rum. Jag är lite osäker på hur det kan ha blivit fuktigt där men ventilen har troligtvis med saken att göra.

Ska en diff.spärr användas på insida reglar? I så fall bara mot yttervägg eller runt hela badrummet?

Där här känner jag är jävligt trixigt så all hjälp är uppskattad.
 
Jag är ingen expert men håller själv på med källarprojekt (av karaktären "budget men bra").

Min första fråga till dig är vad det är för typ av badrum du ska inreda? Är det familjens lyx-spa? Isf är det ju förståligt om ni vill ha isolering. Annars skulle jag nog (som gärna vill göra säkra lösningar) föreslå kakel direkt på putsen utan fuktspärr.

Min andra fråga till dig är vad det var för väggbeklädnad innan du började riva, för det påverkar ju också hur minerlaullen möglar eller inte. Det är inte säkert att resultatet blir det samma om du byter ytskikt jämfört med innan iom att källarväggarnas förmåga att andas då påverkas.

Min tredje fråga till dig är om du tror att ni kommer att dränera om inom några år. Eller är denna källarvägg den enda utan utvändig isolering? Annars kanske man kan vänta på den utvändiga isoleringen isf att göra något krångligt på insidan.

Intuitivt: Cellplast känns ju bra, särskilt med luftspalt, men då måste du ju säkertställa luftcirkulationen med insläpp nere och utsläpp uppe. Kanske inte det man vill ha i ett badrum.

Hur man än vänder sig...
 
Det är det enda badrummet så lite lyxigt ska det bli :) Nån form av isolering vill jag nog ha.

Tidigare satt det kakel på gipsskiva mot träregel. Glassulen satt direkt mot yttervägg.

Jag räknar inte med att dränera på 8-20 år.

Hmm... det här var inte lätt.

/Payman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.