Vi är boende utanför Kumla som -08 anlitade Byggvaruförmedlingen i Sverige AB återförsäljare till Ekstrands fönster. När det blev kallt förra året märkte vi att det blev is och kondens i nederkant på fönsterna. Vi kunde visa dagar ha upp till 4-5cm is på glasets insida.
Efter att gjort fuktmätning och kört med värmekamra såg vi att fönsterna höll minusgrader efter glaskanten. Vi vände oss till Ekstrands och byggvaruförmedlingen både muntligt och skriftligt.Vi fick till svar att felet låg i att uppvärmning hos oss till vis del av luft-luft pump och att vår ventilation var dålig. Man lovade desutom att om det var fel på fönsterna skulle man stå för ev utredningskostnader.

Då våra tidigare fönster från -75 aldrig hade ens haft lite kondens på insidan tyckte vi svaret var märkligt, samtliga hus på våran gata värms upp på liknade vis.
Vi anlitade en firma som utförde termografi där man upptäckte läckage, trots det fick vi ta dit en oberoende besikningsman innan Byggaruförmedlingen kom ut. Man hade glömt luftätning mellan fönster och vägg vilket ledde till att vi tog in luft mellan fönster och vägg vilket ledde till isbildning och kallras. Efter tätning är problemet borta, även fick man justera samtliga öppningsbara fönster som var skeva och inte gick att stänga riktigt.
Tycker det var ovanligt dåligt att inte kontrollera mer än att man drevat och sedan tycka att man gjort sitt ( snickarn var ute och kontrollerade detta vid ett tillfälle innan besikningen).
Nu har vi iallafall ok fönster men väntar på ersättning från byggvaruförmedlingen för utredningen. Det har nu gått två månader sedan besikningen och tyvärr har han inte tid att ordna detta fick jag reda på telefon senast. Man vill därifrån att Jag ska skriva på ett papper där jag avsäger mig garantin för de åtgärder de genförde ( i ordalag " inga krav kan i framtiden ställas mot Byggvaruförmedlingen i Sverige AB")

Vill varna alla för Byggvaruförmedlingen om ni har liknade problem kan det vara värt att titta upp det. En väns föräldrar har liknade problem verkar inte ha nån lufttätning heller då det var samma snickare. Problemet hos oss kan dock varit större då vi har ett visst undertryck i huset.
 
  • blider mobilen 052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bilder 2010 425.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var alltså inte fel på fönsterna utan på sättet de monterats ?
 
ja det var monteringen, tycker inte att snickaren gjorde dåligt jobb sådant händer. Däremot att man från företagen inte kollar upp monteringen utan hittar på de mest konstiga undanflykter och säger att installationen är kontrollerad vilket ingen hade gjort. Fönsterna är helt ok nu, får rätta att vi nu idag på posten fick ett nytt avtal vi ska skriva på som är helt ok.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.