Hej! Bor i ett hus byggt 1910 med Torpa/krypgrund? Murstock i mitten men väldigt högt i tak, runt 2 meter på högsta stället. Städade golvet i krypgrunden förra året och slängde ut plast. Satte in en avfuktare av märket Woods. Nu när snösmälta samt regn kommer till och från har jag märkt att det sipprar in vatten under vissa stenar och blir därför väldigt fuktigt under plast samt där det är enbart jord. Så tanken är att dränera invändigt i krypgrunden? Någon som gjort något sådant? Bra lutning från högsta punkt samt att avlopp finns i "nederkant" tanken är att gräva ur en liten ränna på cirka 5-10cm precis nedanför stenarna och sedan lägga en 50mm dräneringsslang som sedan går till avloppet. Vad tror ni? En hel del vatten lär den väl fånga upp! Sedan är tanken att gräva cirka 30cm djupt och 40brett runt huset vid gräsmattan och lägga en dränering samt grus över den. Detta hus törs man väl fan inte gräva runt och göra en "vanlig" dränering på? Bifogar lite bilder invändigt samt utvändigt. Dåliga bilder men någon kanske förstår tanken! Tacksam för idéer och synpunkter!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltså typ nåt sånt här, kan det enbart bli bättre eller finns det någon risk med att göra det?
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
Det låter fullt görbart.
Är du bara säker på att det handlar om snösmälta och regn och inte varierande grundvattennivå så funkar det.

Jag vågade heller inte dränera enda inpå huset då det är från slutet på 1800-talet så jag dränerade mellan 0.5-1m ut från huset. Närmast huset blev det ett grundligt dränage precis som du funderar på att göra och sen ledde vi detta till det yttre dränaget. Vi valde dessutom att täta neråt under det ytliga dränaget.

I källaren gjorde jag en liknande lösning som den du föreslår och från detta rinner det i princip 24/7 förutom under de varmaste sommarmånaderna. Så vi har garanterat en släng av grundvatten också.

Jag skulle vilja säga att förslaget du skriver är så bra det blir såvida man inte är intresserad av att lägga ner enorma summor och mängder med arbetstimmar och jag kan bara bekräfta att konceptet fungerar mer än väl.

edit: Jag hade grävt lite djupare än 5cm. Kanske mellan 10-20cm,
Beroende på vad det är för jord så hade jag svept dräneringsröret med dränagematta och möjligen lite makadam.
 
Redigerat:
Kul att någon provat liknande metod! Aldrig läst eller sett det förut, du fick ingen känsla av att det drar in mer vatten pga dräneringen invändigt? Så det inte blir att man "lockar" in vattnet mer på nåt vis? Finns bilder på dit projekt? Jag vet faktiskt inte om det är smällt vatten eller grundvatten, men det kommer cirka 5cm ovanför marken i en spricka i en sten, så dräneringen borde ju fånga upp det oavsett vad det är för något. Såhär ser det ut från framsidan av huset:
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och tanken är att ta bort denna ateljé förutom taket, gjuta en platta där det nu är trädäck, och sen då lägga djupare dränering "framför" plattan alltså från huset. Så det borde ju stoppa upp vattnet som kommer framifrån. Något annat som kan bli galet? Säkert alltid kommit in vatten, det kan inte bli sättningar eller liknande för att det helt plötsligt blir för torrt? Bara spekulationer! Kul att någon svarade :).
 
Vad gör toastolen där?
 
Märkligt att det är ståhöjd under huset när marken går upp till panelen på utsidan. Har marken höjts ordentligt runt huset? Dräneringen utanför huset ska väl vara djupare än lägsta punkten under huset om den ska göra någon nytta. För övrig ser ju grunden ut att tåla det mesta. Åtminstone av vad som framgår av bilderna. Så en dränering på utsidan borde väl inte innebära någon rasrisk?
 
På frågan huruvida det invändiga dränaget "lockar" in vatten så skulle jag nog vilja svara Ja. Men det borde egentligen bara innebära att marken runtom huset bli mindre mättad på vatten och eftersom man dränerar bort vattnet kontinuerligt så ser jag inget bekymmer med det, snarare enbart fördelar.

Jag har dokumenterat en del av det invändiga dränaget i en tråd, här på forumet, och det är förvisso betydligt mer gediget genomfört än att enbart gräva en ränna och lägga ner dräneringsslang men principen är densamma.
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/270651-att-grava-ur-en-torpargrund-fran-ide-till-fardig-kallare.html
Det utvändiga har jag också dokumenterat men jag har inte tagit mig tid till att lägga upp det på forumet än, men det kommer.

Till imported_Benno: Jo det har du rätt i, dräneringen utanför huset ska vara djupare än lägsta punkten under huset Men ett ytligt dränage gör fortfarande nytta men inte i samma utsträckning. Man ska inte ge sig på att isolera källarväggarna inifrån om man inte här gjort en riktig utvändig dränering.
Sen ser det väl inte riktigt ut att vara ståhöjd under huset, möjligen om man är dvärg? :)
Det är ju en torpargrund och ingen källare...

Men som i mitt fall så rann det vatten genom och under källarväggarna när kälen gick ur marken, när snön smälte och när det var kraftig nederbörd. Dessa problem försvann med ovan nämda åtgärder.

Ytterligare en anledning till att jag valde denna metod för dränering är att huset ligger i en backe och där är endast källare under halva huset. Med andra ord kan jag inte göra en riktig dränering, då rasar huset.

Vad gäller sättningar så har jag inte märkt något och jag hade blivit mäkta förvånad om det skulle göra det.
Ditt hus, precis som mitt, har stått där i över 100år och över ett års lopp så hinner marken gå från helt torr till mättad på vatten. Det bör ha satt sig vad det ska under denna tiden.
Det ytliga dränaget i kombination med invändiga kommer bara att ta visst vattenöverskott, marken kommer aldrig att bli helt torr.
Däremot skulle jag vilja påstå att det är möjligt att om marken alltid har varit i princip mättad på vatten och du gör ett riktigt utvändigt dränage och får mark/grund riktigt torr att det finns en risk för sättningar.
 
Redigerat:
Härligt! Går fortfarande i tankarna om jag ska prova invändigt eller om jag ska vänta till sommaren och göra den ytliga och kolla hur mycket det hjälper. Men herregud vilket j*vla jobb ni gjort! Bra jobbat👍🏻, nåt sånt blir det då aldrig här! Haha.
 
Vi gjorde delarna var för sig, först det invändiga och sen det utvändiga.

Från det att vi började gräva rännorna i lergolvet så började vattnet attt rinna och bara genom att forsla bort det vatten som kom så blev det en väldig skillnad på luften i krypgrunden, inte alls lika dålig luft. Detta gjorde vi genom ett göra en liten "brunn" i marken dit vi ledde vattnet som vi sen pumpade bort..
Det enda som inte blev bättre var när det ösregnade, då träckte vattnet genom väggarna. Men detta upphörde helt när det utvändiga dränaget var på plats...

Tack! Hade vi vetat hur mycket jobb det var när vi började så hade det aldrig blivit nåt sånt här heller! :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.