Hallå där!
Nu är det så här att jag är i behov av er hjälp!
Håller på att göra iordning en gammal fabrikslokal till fordons- och snickarverkstad.
"Fabriken" ligger i en slänt där en kallvattenskälla sipprar för glatta livet.
Ordentlig dräneringsdike är grävt enligt konstens alla regler och planer finns på att dränera även vid väggarna.

Betonggolvet inne i lokalen är behandlat sedan tidigare, men efter många års olika typer av produktions- och lagerhållning har stora delar av ytskiktet börjat släppa och betongen är bitvis porös och dammar.
Kommer att slipa golvet och göra de förberedelser som behövs innan det ska behandlas.

Nu till min fråga....
Med tanke på den fuktiga marken runtom fastigheten så undrar jag vilken typ av ytskikt på betongen som är bäst att använda.
Är orolig för att fukten går genom plattan och gör att ytskiktet släpper från plattan om jag lägger på ett som är helt tätt och vattenavvisande.
Vad bör jag tänka på och vad bör jag använda?
Tack för alla bra och konstruktiva tips på vägen!
 
Det är nog vanligare att fukten går åt precis motsatt håll. Vad som faktiskt händer beror dels på hur det ser ut under betongen och dels på vilken temperatur som skall vara i den blivande verkstaden. Om betongplattan är gjuten på en rejäl makadambädd är risken inte så stor att det kommer upp fukt underifrån. Byggnadsår ger en fingervisning i detta avseende. Om du ska ha rumstemperatur (dvs ca 20 grader) i lokalen ökar risken för kondens i betongplattan. Lägger du då en ångtät färg ovanpå betongen kommer kondensationen istället att ske på ytan vilket kan upplevas som störande. Nu finns det ju färger som är vattentäta men som släpper igenom vattenånga. Jag förutsätter att plattan inte har någon isolering på sin undersida.
 
Fastigheten byggdes 1947. Vet inte om bottenplattan ligger på makadam, grus eller direkt på marken. Har svårt att tro att det finns ngn isolering.
Just nu är det ingen permanent värme i lokalen utan dieselvärmaren sätts igång när arbetet börjar.
Sen räknar jag med att ha lite grundvärme på ca 6 grader som bas för att höja när det är dags att vara där. Tänker installera en sms styrd luftvärmepump längre fram.

Frågan är om den här värmen räcker för att det ska bli omvänd kondensering.
 
Hur stor byggnad är det?
Om den inte är alltför stor skulle nog lämpligast åtgärd vara att bryta upp golvet och lägga makadam och frigolit under den nya betongplattan.
 
Nej någon isolering under plattan förekom nog inte 1947. Jag tror dock att man kan utgå från att det finns någon form av kapillärbrytande skikt under. Det går att fördjupa sig i detta om man vill, t.ex. genom att titta på hur huset är byggt. Med de begränsade inomhustemperaturer som är aktuella är inte fuktvandring inifrån något större problem. En diffusionsöppen färg är nästan alltid säkrast.
 
Nån vattenburen epoxi är nog det bästa
 
Byggnaden i sig har en golvyta på ca 300 m2 medan verkstadsdelarna är ca 150 m2.
Det känns lite för mycket att bryta upp.

Kom på att vi har en yta på ca 10 m2 utan gjuten platta och endast trägolv ca 1 m upp.
Där är det sand blandat med lite grövre grus. Förmodar att det gäller för hela byggnaden.

Låter klokt att ha en diffusionsöppen färg, satsar på det.
Ytan ska i första hand vara slitstark, men samtidigt vara beständig mot olika vätskor kopplat till en fordonsverkstad.
Tar tacksamt emot tips om bra märke på färg.
 
Beror på var man bor och har i närheten du bör ha en två komponentsfärg vattenburen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.