Jag håller på att fila lite på en liten affärsidé kring att skriva ut hjul till Automower på min 3D-skrivare. Nu vill jag veta vad ni tycker om denna idé.
3D-utskrivet hjul med RoboRim-logotypen designat för olika Automower-modeller, jämte en schematisk bild av en robotgräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har satt ihop en Facebook-sida för de som är intresserade av att följa mitt arbete. https://www.facebook.com/RoboRim
Än så länge kan jag bara tillverka hjul som är max 210mm i diameter och jag utgår från klipparen jag har själv (AM 310), men om det skulle finnas intresse av andra modeller, kontakta mig så skall vi se vad vi kan göra.

Jag gör detta inlägg för att kolla av intresset för min idé, inte för att göra reklam. Om moderator tycker jag går över nån gräns tar jag genast bort inlägget.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Dessa maskiner tycks verkligen ha satt fart på kreativiteten hos svenskarna. Inte minst syns de på de fina huskonstruktionerna.

Kul att du ger dig på att printa ut nya hjul, önskar att jag hade haft tillgång till sådan utrustning.
Hur stort intresse det blir, ja det handlar nog om pris och funktion.
Får du samma hållbarhet på dina hjul jmf med originalen och funkar dom lika bra?

Sedan är hjulen till viss del skymda av karossen, så är man bara ute efter att fixa till utseendet på klipparen så finns det andra enklare grejor, ex dekalset som ger bättre effekt.
 
R
N nosslo77 skrev:
Jag håller på att fila lite på en liten affärsidé kring att skriva ut hjul till Automower på min 3D-skrivare. Nu vill jag veta vad ni tycker om denna idé.
[bild]
Jag har satt ihop en Facebook-sida för de som är intresserade av att följa mitt arbete. [länk]
Än så länge kan jag bara tillverka hjul som är max 210mm i diameter och jag utgår från klipparen jag har själv (AM 310), men om det skulle finnas intresse av andra modeller, kontakta mig så skall vi se vad vi kan göra.

Jag gör detta inlägg för att kolla av intresset för min idé, inte för att göra reklam. Om moderator tycker jag går över nån gräns tar jag genast bort inlägget.
För min del så är det en superkorkad tanke att byta mina fullt fungerande hjul på klipparen mot andra bara för att de ser annorlunda ut. Klipparen ska klippa gräsmattan, helst helt utan att märkas. Jag hade skämts om jag hade en "pimpad" automower.

Med det sagt så håller ju folk på att döpa sina klippare och det finns ju redan idag skal som ser ut som sportbilar så jag kan faktiskt inte säga att affärsidén är fel.
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
A
N nosslo77 skrev:
Jag håller på att fila lite på en liten affärsidé kring att skriva ut hjul till Automower på min 3D-skrivare. Nu vill jag veta vad ni tycker om denna idé.
[bild]
Jag har satt ihop en Facebook-sida för de som är intresserade av att följa mitt arbete. [länk]
Än så länge kan jag bara tillverka hjul som är max 210mm i diameter och jag utgår från klipparen jag har själv (AM 310), men om det skulle finnas intresse av andra modeller, kontakta mig så skall vi se vad vi kan göra.

Jag gör detta inlägg för att kolla av intresset för min idé, inte för att göra reklam. Om moderator tycker jag går över nån gräns tar jag genast bort inlägget.
Låter som en kul grej.
Har du pratat med stihl, stiga, husqvarna över detta?
Så kanske ett samarbete kan komma till(y)
lycka till
 
Maskintok skrev:
Låter som en kul grej.
Har du pratat med stihl, stiga, husqvarna över detta?
Så kanske ett samarbete kan komma till(y)
lycka till
Tackar. Nej, jag har inte pratat med dem. Tänker att det nog skulle ge större problem med intellektuella rättigheter än vad det skulle ge möjligheter. Funderar på att istället prata med vissa utvalda återförsäljare.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R RoAd skrev:
För min del så är det en superkorkad tanke att byta mina fullt fungerande hjul på klipparen mot andra bara för att de ser annorlunda ut. Klipparen ska klippa gräsmattan, helst helt utan att märkas. Jag hade skämts om jag hade en "pimpad" automower.

Med det sagt så håller ju folk på att döpa sina klippare och det finns ju redan idag skal som ser ut som sportbilar så jag kan faktiskt inte säga att affärsidén är fel.
Ja, just att folk (jag bland annat) har döpt klipparen var en av anledningarna till att jag knäckte idén.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vilket material använder du? Hur länge håller hjulen?
 
E etompau skrev:
Dessa maskiner tycks verkligen ha satt fart på kreativiteten hos svenskarna. Inte minst syns de på de fina huskonstruktionerna.

Kul att du ger dig på att printa ut nya hjul, önskar att jag hade haft tillgång till sådan utrustning.
Hur stort intresse det blir, ja det handlar nog om pris och funktion.
Får du samma hållbarhet på dina hjul jmf med originalen och funkar dom lika bra?

Sedan är hjulen till viss del skymda av karossen, så är man bara ute efter att fixa till utseendet på klipparen så finns det andra enklare grejor, ex dekalset som ger bättre effekt.
Jag började printa hjul för egen del i slutet av förra säsongen så jag har ingen långtidstest att dela. Dock använder jag, i mina ögon, bättre material än Husqvarna så de skall hålla färg och form bättre. Fördelen med småskalig tillverkning är att jag kan justera funktion så att de blir optimala utifrån användaren. Vill man vara skonsam mot gräsmattan kan jag leverera hjul med små dobbar och har man en gräsmatta med mycket lutning kan jag leverera stora dobbar för bättre grepp. Den senaste årsmodellen av Automower har dessutom helt synliga hjul så intresset borde öka.
 
Kalendern
Enda anledningen till att jag skulle köpa ett par "custom-hjul" skulle vara att dom var betydligt bättre på något än orginalhjulen och att det då löste ett problem. Typ att orginalhjulen sladdar på en del av gräsmattan och det skulle bli avhjälpt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.