Hejsan, jag har hittat ett 1900 tals hus som byggts om i flera omgånger, men dock förfallit de senaste årtiondet. Jag vet inte om man ska våga sig på att renovera eller inte, vad tycker ni man ska tänka på utifrån dessa bilder?

Huset har eternitplattor och är på 320kvm totalt.
 
  • 3I6I6721QGBHRVHA.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0107.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0108.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0106.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänka på? Ska Du göra det själv eller leja bort?
Gör Du allt själv så behöver Du gott om tid, lejer Du behöver Du gott om pengar :)

Det ser förfallet ut, stått tomt länge?

Jag skulle räkna med att få byta taket och förmodligen en del av takstolar och regelvirke på vinden pga fuktskador.
Detsamma gäller i andra änden, är det timmerstomme så räkna med att få byta mer eller mindre av de understa stockvarven. Är det byggt med reglar och plankväggar gäller detsamma, stor risk för fuktskador i bärande delar.
Det ser generellt ut som ett projekt som är mer omfattande än att bygga nytt och som kommer att ta många år och kostar många pengar.
Förmodligen gör man det bara en gång.

Men allt går ju att renovera och har man tid och lite hjälp så är det förstås fullt möjligt, jag har själv med hjälp av far och svärfar byggt om ett drygt 100 år gammalt torp till 11/2 plansvilla vilket tog oss ett år ungefär.

Det ser ju ut som ett udda och ovanligt hus, jag gillar torn också så nog tycker jag det är värt att rädda.
 
Ja det är en gammal träpatron villa, och torn är som sagt alltid coolt ;) Huset har aldrig varit obebott och bebos idag av en äldre farbror, jag har varit in där och det är en fräsch lukt inomhus samt inga tecken på fukt i tak, väggar osv.

Jag hade tänkt att göra mycket själv, men lejja bort takjobb, jag har dock svårt att uppskatta vad det skulle kosta?

Du har helt rätt i att det är en timmerstomme och nedre delarna antagligen behöver bytas pga. fuktskada, det är nog också något att lejja bort och budgetera för, någon idé vad det skulle kosta?

Sedan är ju det absolut största problemet känner jag att uppskatta om det är mer i "stommen" som kan vara fuktskadat, man vill ju inte stå där och måsta riva huset i slutändan..
 
Ett härligt projekt :)
Att leja bort arbete på ett sådant hus blir inte billigt....taket kan du nog räkna med 500-1000kr/m2
till resten behöver du mer tid än pengar ;)
Hur är du som person?
Målmedveten?
Envis?
Händig?
 
Jag är mycket målmedveten och envis, händig försöker jag vara :D

Och jag kommer nog att kalla in mycket tjänster från kompisar under de åren jag renoverar ;)

För taket har jag budgeterat runt 250´-300´ så enligt din beräkning är det ganska rimligt.
 
Men vad kan det kosta att byta utav några varv av grunden? material och tid?
 
fasaden såg ju inte så "fin" ut, och som sagt så är eternit hälsovådligt så ska du byta så bör du tänka på hälsan och lejer du kostar det multum! Tänk på att ett stort hus kostar mycket både pga yta och materialåtgång men även i uppvärmning. Jag tror att fin-snickeriet(taket) på tornen kommer kosta lika mycket som övriga taket kostar. Vad är det för uppvärmning idag? Om man bortser från allt som ska renoveras så är ju uppvärmningen en kostnad som aldrig tar slut.
Vad har du för budget?Är det riktigt dyrt i inköp eller kan du lägga stort krut på renoveringsbehovet?
//
M
 
matelf skrev:
Men vad kan det kosta att byta utav några varv av grunden? material och tid?
Du hade ju egenskaper för att fixa detta själv :)

Det är inte svårt men tidskrävande, börja med att plocka ner fasaden så att man ser hur det ser ut.
Jag skulle ha avlastat väggen med några domkrafter och sedan bytt en bit i taget, men som sagt man skulle behöva öppna upp så att man ser hur set ser ut.
 
vilket läckert hus! hoppas verkligen att du tar dig an det och klarar av det!

ser fram emot många uppdateringar med bilder o text :)
 
Tack för alla synpunkter :) Jag önskar jag hittat hit tidigare :)

Taket ska jag som sagt lejja bort, taket på tornen läker inte och är otroligt bra gjorda så dom tänkte jag nog försöka att undvika att göra om.

I övrigt så är det ju otroligt spännande att se vad som gömmer sig under eterniten, hela den biten tänkte jag göra själv. Jag har pratat med soptippen i stan och dom tar omhand om det, så bara att vara lite försiktig och ta ner dom.

Men som sagt, grunden skulle jag nog vilja lejja bort att byta. Men jag har inte en susning vad sånt kan kosta eller ta i tid.

Förhoppningen hade varit att fått nytt tak, ny fasad och en stabil grund/stomme så att man kan börja med insidan under vinterhalvåret. är det en rimlig tidsbeskrivning tror ni?

Sen så måste jag nog antagligen ta kontakt med en arkitekt då inga ritningar finns. Huset/tomten kommer att gå på 600´ och jag har ca: 2,4 miljoner att göra av med. låter det rimligt?
 
AXS
Verkligen fint! Massa potential.

En idé kan vara att riva delar av huset, kanske någon som är byggd senare och inte passar in.
På så sätt blir det mindre att fixa och underhålla, samtidigt som huset blir mer original/fin.
 
vad är det för uppvärmning? Byt fönster om du byter fasad och byt även hängrännor och dränera undan regnvattnet om det inte finns något sådant system.....kan bli en riktigt fin kåk! Tänk till och planera hur du kommer göra invändigt när du ska göra fasaden så du inte slår upp en fiin fasad och sen kommer på att eventuellt flytta ett fönster eller en dörr pga att du ska planera om invändigt.
Så det är fasaden som du ska ge dig på själv i sommer om jag förstår det rätt? Jag hade nog slängt på en 100´s isolerskiva om jag lika satte ny fasad, gjorde det själv på mitt hus som är byggt på 50-talet och det gjorde en enorm skillnad...Jag tror nog att en ny fasad är ett tillräckligt stort projekt för denna sommar så bra att leja tak och grund! Vad blir det för takbeklädnad?
//
M
 
matelf skrev:
Hejsan, jag har hittat ett 1900 tals hus som byggts om i flera omgånger, men dock förfallit de senaste årtiondet. Jag vet inte om man ska våga sig på att renovera eller inte, vad tycker ni man ska tänka på utifrån dessa bilder?

Huset har eternitplattor och är på 320kvm totalt.
Häftigt hus.d^_^b

Vad man ska tänka på utifrån bilderna undrar du?

Att köper du det har du att göra i många år framöver.:)

Skulle gissa att om du/ni tar in en enmansbyggfirma som hjälper dig i ett år landar du där på ca 800000kr + ca 500000kr i material.
Elektriker ca 100000 med material.
VVS:are ca 300000kr med material inkl värme och sanitet.
Sedan ca 100000kr i ställningar, färg, mm.

Så dagens rundaste siffror :D: 1,8 mille.

Men gör du/ni mycket själva så sjunker den kostnaden, har jag räknat galet så blir det dyrare.:wow:

Men lycka till och uppdatera om du/ni köper det. Är ju ett coolt hus som behöver mycket kärlek, svett och tårar.:)

Mvh
Bara jag
 
Värmesystemet är ett enrörssystem som drivs av en vedpanna idag, samt det finns en rejäl kakelugn på övervåningen. Min tanke är att installera bergvärme, men är dock osäker på om jag ska göra om hela enrörssystemet till ett modärnt system med nya radiatorer?
 
då är det ju 250-300kkr till som ska in på kalkylen:). Jag hade bytt radiatorer och rör med tanke
på ålder och effektivitet...
//
M
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.