Hej

Vår familj har stött på ett problem med en fastighet som en släkting har.
Det gäller ett 3-plans radhus med putsad fasad byggt på 80-talet.
Problemet är att det i entre'plan är en fuktskada i parketten och även nere i väggen mot yttervägg,
denna skada har funnits i "flera år" men dom som bott där har varit äldre och inte haft ork att ta hand om det.
Snickare har varit på plats och börjat riva upp och enligt honom ser det nu ut som det kommer in genom fasaden
(inga läckande rör).
Efter första kontakt med försäkringsbolag konstateras att ersättning inte utgår vid "inträngande" vatten.
I värsta fall ser det ut som yttervägg och 1 eller 2 trossbottnar får rivas upp för att se skadornas omfattning,
för att därefter torka upp och byta det som behöver bytas.

För mig låter det ju som ett konstruktionsfel om en vägg tar in vatten.
Hur bör man gå vidare för att få det utrett?
Än så länge har jag inte mer information än detta, men hopppas få det snart.

Ett problem är ju dessutom att skadan är troligen 5-8 år utan åtgärd,
men som sagt där har bott äldre som inte velat ha hantverkare där som river i bostaden/
eller förstått konsekvenserna av att inte åtgärda fel i tid.
Hur de andra radhusen i längan är vet jag inte...

Mvh
Thomas
 
Såvitt jag förstår så är det inte så mycket att göra vad gäller kostnaden. Försäkringsbolag ersätter bara om felet beror på läckande rör, även då brukar det finnas ganska många olika avdrag så huvuddelen av kostanden brukar man
få stå för själv ialla fall. Så vitt jag vet så gäller samma regler i alla bolag (sannolikt med smärre variationer).

I övrigt så är ju huset mer än 10 år, så ev. regler om byggfusk ell byggfelsförsäkring har preskiberats. Kvarstår bara frågan om nuvarande ägaren har ägt huset i mindre än 10 år, i så fall skulle man kunna titta på regler om dolda fel. Nu tror jag inte att det här felet skulle kvala in som dolt fel även om övertagande hade skett inom 10 år.

En finess med att inför försäkringsbolaget hävda att det KAN vara ett rör som läcker, är att då kan man få deras skadereglerare att komma ut och utreda skadan. Dom har då god erfarenhet av att föreslå åtgärder. Hur mycket som skall torkas, hur mycket som bör brytas upp osv. Att de sedan kommer fram till att bolaget inte skall betala är en annan sak. men denna utredningsservice brukar bolagen ställa upp med. Något fall refererades här tidigare där ett bolag ville ha betalt för utredningen när det visade sig att försäkringen inte täckte. Men det är lite extremt. Jag tror att man dessutom ibland kan få uttorkning "via bolaget" dvs firman som hyr ut torkningsutrustningen kan då göra det till er med försäkringsbolagets rabatt. Då låter man torkningen bli en sanering som bolaget sätter igång med medans dom utreder skadan. Torkning är dyrt.
 
Tackar för svar!

Ja försäkringsbolaget går fri från detta när det kommer utifrån.

Byggherren verkar klara sig då med misstänker jag.

Huset har funnits inom familjen hela tiden, så tidigare ägare/dolt fel går inte heller.

Tack för tipset om torkutrustning, vi får se om vi använder det.

Återstår att se hur vi går vidare, det måste ju åtgärdas snarast i vilket fall.
Tack för hjälpen.
Thomas
 
Det juridiska verkar vara utrett - bara att bita i det sura äpplet och fixa skadan.....

Att en vägg skulle släppa in så mycket vatten låter lite konstigt om det inte är stora sprickor i den. Mer troligt är det väl, som vanligt, att vattnet kommer uppifrån och sedan rinner utmed eller i väggen. Man kanske skulle inspektera tak/vind väldigt noga om det inte är gjort?
 
Jo det är bara o bita ihop o ta konsekvenserna.

Vad det gäller skadan verkar det vara begränsat till vägg i bottenvåning och det golvet mot den väggen nu.
(skadan man så på övervåningen var att tapet släppt men det beror troligen på att det inte varit omtapetserat på drygt 20 år)

Nu är en huskonsolt inblandad för utredning av skadan och åtgärdsplan.
Allt arbete kommer att lejas bort eftersom vi bor 25 mil ifrån detta huset och bara kan åka ner o inspektera arbetet emellanåt.

Så dom får ta ansvar för inpektion och hela alltet med detta, själv fortsätter jag med min tillbyggnad av eget hus och konstaterar hur viktigt det är att vara noga med detaljer vad det gäller "regnskydd" på utsidan.
Inte bara fukstpärr i badrum att vara "extremt noggran med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.