Hallå!

Har köpt 4 st intex solvärmemattor (bara kopplar in 2) till min Bestway 4.88 x1.22 pool.
Köpte även en ny pump, en Bestway sandfilterpump.

När jag kör pumpen genom mattorna får jag ett högt tryck på pumpen.. ca 0.6 bar istället för 0,4 när jag kör direkt pump - pool.. Sanden är genomspolad och ren.

Är det för att det blir för lite genomflöde när det är pump - mattor - pool? Är det skadligt för pumpen att ligga på ca 0.6 istället? Blir det sämre/bättre om jag skulle koppla in dem två andra mattorna också?

Mattor: https://www.vidaxl.se/e/8718475999553/intex-solvarmemattor-pvc-12x12-m-svart-2-st-28685,
Pump: https://www.jollyroom.se/fritid-hob...ler/bestway-flowclear-sandfilterpump-2000-gal
 
Om du kan/orkar rekommenderar jag att du kör solmattorna med en separat pump. Då kan du sätta en fjärrstömbrytare eller liknande för att starta/stoppa. Har du någon form av hemautomation kan du även styra det. Jag kör Telldus med en fibarosensor och styr med hjälp av tid och utetemp.

Kör du med filterpumpen så måste du antingen gå och skruva när vädret växlar och på kväll och morgon för att inte mattorna skall fungera som kylpaneler eller så får du stänga av filtret också.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
G goeran skrev:
Om du kan/orkar rekommenderar jag att du kör solmattorna med en separat pump. Då kan du sätta en fjärrstömbrytare eller liknande för att starta/stoppa. Har du någon form av hemautomation kan du även styra det. Jag kör Telldus med en fibarosensor och styr med hjälp av tid och utetemp.

Kör du med filterpumpen så måste du antingen gå och skruva när vädret växlar och på kväll och morgon för att inte mattorna skall fungera som kylpaneler eller så får du stänga av filtret också.
Tack för svaret! Har nyss bytat till sandfilterpump (se länk i mitt första inlägg) den Har en inbyggd timer så kan ställa den på att köra bara dagtid.. sen är det dåligt får man manuellt stänga av med bypass på mattorna.

Har kvar den gamla pumpen som följde med poolen.. skulle kunna använda den men då får jag försöka komma på någon patent lösning för att få slangarna i poolen å att dem ska stanna kvar där och den har ingen timer utan då får jag köra manuellt, starta/stänga när det är bra/dåligt väder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.