Hej! Har fiber i lägenheten, Open Universe stadsnät. Har kört Bahnhof som leverantör i flera år men bytte för några veckor sedan till Internetbolaget för att se om man kunde spara lite på månadskostnaden.

Bytet gick smidigt, men min fru klagar nu på att hennes jobb-vpn tappar kontakten stup i kvarten. Delar hon internet från sin mobil är det inga problem. Vid vanlig surf, film och zoom märker jag inte av några problem. Alla bredbandstester som jag hittar på nätet visar bra hastigheter (100/100) och låg latency och jitter.

Skulle gärna vilja ha svart på vitt att uppkopplingen är dålig innan jag säger upp abonnemanget. Är det så att vpn är extra känsligt? Och kan en bredbandsleverantör ha sämre kvalitet på uppkopplingen än en annan via samma fiber?
 
K
Det kan mycket väl vara så att olika leverantörer i samma stadsnät har olika kvalité. Trafiken från din bostad går samma väg till en central knutpunkt i kommunen och sedan går den ut på operatörens egen utrustning. De kan vara överbokade på kapacitet eller ha egna problem med utrustningen. Kan också vara så att de har dålig peering (utbyte med andra operatörer) mot den leverantör som jobbet använder.

Så länge ni inte ändrat något annat hemma vid bytet av leverantör så skulle jag säga att det är den nya operatören. Det skadar inte att felanmäla till dem, de kanske tar det på allvar och hittar ett problem på sin sida eller rycker de bara på axlarna.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Tack! Nej, inget annat är ändrat. Vet du om det finns något test man kan köra för att få lite siffror på kvaliteten? Skulle ju underlätta vid en felanmälan och även senare för att verifiera en ev fix.
 
Nu är det länge sedan jag höll på med VPN, men vet att vissa Internetleverantörer (åtminstone tidigare) har trixat med visa portar (IP-relaterat) och även gjort begränsningar i hastighet.
Men det ska Open Universe kunna svara på om de gjort begränsningar.
 

Bästa svaret

K
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Tack! Nej, inget annat är ändrat. Vet du om det finns något test man kan köra för att få lite siffror på kvaliteten? Skulle ju underlätta vid en felanmälan och även senare för att verifiera en ev fix.
Det finns ett verktyg som heter pingplotter som man kan använda. Om man låter det rulla några timmar ser man om man har paketförlust och var på vägen problemet ligger. Vet man till exempel vilket hostname eller IP-adress som arbetsplatsens VPN-server har kan man köra direkt mot den, om den vill svara på ping-paket.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.