Jag kör en 3 fas jetpump via motorskydd och tryckströmbrytare sedan många år tillbaka.
I höstas fick jag problem med att motorskyddet började lösa ut lite random. Det slutade med ett byte av tryckströmbrytaren som såg fräsch ut men den hade kontaktproblem...den var inte jättegammal.

Nu några timmars drift senare samma problem igen, frågan är om fler än mig haft kvalitetsproblem med dessa tryckströmbrytare?
Det är exakt samma brytare i ovanstående fall, motorskyddet är nytt.
 
  • Närbild av en Telemecanique XMP tryckströmbrytare med tekniska specifikationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på en 3-fas EBARA jetpump med tekniska specifikationer och serienummer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur är det med luften i expansionskärlet? Är det lite luft där så kan pumpen starta/stanna på tok för ofta, då startströmmen är betydligt högre än när pumpen går kan det få motorskyddet att lösa.
Ps
Vad är motorskyddet ställt på?
 
Förtrycket är 3,5 bar i hydroforen, så den ska vara ok, skyddet står som det alltid gjort på 5A.
Den här setupen har fungerat i 20 år, även om vissa komponenter har ersatts (1 till1) genom åren. Motorn är uppmätt och meggad ok.
 
Det är ju inte bara förtrycket utan även luftvolymen, sedan kan ju lagren börja bli dåliga
 
Du kan ju passa på att sätta in en kontaktor så är nog problemet löst. Och använd brytaren du bytt nyss till manövern.

Många tryckströmbrytare numera är nog lite klena för din motor även om märkskylten pekar mot ok. Har du möjlighet mät strömmen så du ser om det elmont nämnde kan ligga bakom också.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
4,2 A

Lagren är ok jag har två pumpar/motorer och har alltid en av dom nyservad på hyllan, denna är bara några timmar gammal, den andra var i drift i höstas när det strulade första gången, men även den är ok i lagren.
 
GK100 GK100 skrev:
Du kan ju passa på att sätta in en kontaktor så är nog problemet löst. Och använd brytaren du bytt nyss till manövern.

Många tryckströmbrytare numera är nog lite klena för din motor även om märkskylten pekar mot ok. Har du möjlighet mät strömmen så du ser om det elmont nämnde kan ligga bakom också.
Jag håller med, plockade isär den defekta och den var tämligen skraltig...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hittade en Danfoss tryckbrytare, klart mer gedigen med ett "riktigt" relä och högre brytförmåga. Har funkat klockrent i två dygn nu.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.