Jag undrar hur lågt konstantflödet går att ställa som lägst. Manualen är inte till hjälp men i broschyren/manualen står det i en tabell:

Ø 98 Max 107 m³/h 28 dB(A)
Ø 98 Silent 74 m³/h 21 dB(A)
Ø 98 Konstant 42 m³/h 12 dB(A)
Ø 118 Max 134 m³/h 29 dB(A)
Ø 118 Silent 86 m³/h 21 dB(A)
Ø 118 Konstant 55 m³/h 13 dB(A)

Ska jag tolka det som att lägsta inställbara flöde är 42 kubik per timme med 100 mm kanal?
 
Redigerat:
Du ställer in hastigheten (max/silent/konstant), vilket flöde som sedan uppstår beror på din kanals dimension. Om du har en - låt säga - 50 mm kanal blir det nog inte mer än 15-20 m³/h.
 
Jag har bara gått på ”känsla” när jag satt varvtalet på den kontinuerliga driften. Det beror ju litet på vad man redan har för undertryck i kåken vad som är ett bra grundläge. Fläkten tycker jag ska ligga på ett i stort sett ljudlöst läge, inte så lågt att den stannar hela tiden och sätter igång sig, inte heller så högt att den blåser för mycket / är alltför ljudlig.

Detta är bara grundventilationsläget, sedan får man bestämma hur mycket den ska fläkta på fuktstyrningen och på tidstyrning/impuls från när man tex sätter igång badrumsbelysningen. En extremt mångsidig och effektiv fläkt detta. Har inte sett någon anledning att låta den gå på fullt blås under några förhållanden, fullt tillräckligt med snäppet under fullt blås även när fuktstyrningen aktiverar tex när man duschar etc.
 
Se där, en gammal tråd jag skapade när jag precis köpt huset. Det dröjde faktiskt till nu i somras innan jag tog tag i det och installerade fläkten. Jag monterade ett kallrasskydd av den allra mest lättöppnade sorten (plastfilm som ser ut ungefär som overheadfilm) som egentligen inte hörde till Fresh för att kunna ställa flödet riktigt lågt om jag ville. Lite filande på snäppfästena så kunde jag sätta det på plats och säkra med några klickar silikon. Flödet går att ställa till nära noll av kallrasskyddets rörelse att döma. Jag har fläkten gående på lägsta fart kontinuerligt endast för att hindra kallras. Sen går den enbart på fuktgivare, dels för att det skulle vara besvärligt att koppla in den mot lampan, dels för att den sitter i ett badrum med endast badkar och dusch så man behöver inte vädra för dåligt lukt från toalettbesök. Vill jag kan jag starta den manuellt med snöre men det har jag inte ens monterat faktiskt. Den startar inom någon minut när jag börjar duscha ändå.
 
Haha, oj, jag missade helt att tråden var så pass gammal... Den dök upp i sökresultaten när jag själv sökte på fläkt, ska till att byta i badrummet. :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.