Vad kan man göra i ett befintligt hus när det gäller "inteligens"?
Det är ju lite svårare att bygga in något efteråt, men det borde väl inte vara omöljigt att få lite smarta lösningar. Det kanske finns något trådlöst system eller liknande. Någon som vet?
 
Det som väl spelar störst roll är om ledningarna går i rör i väggarna eller om de är utanpåliggande.

Om de går i rör i väggarna så går det oftast att komplettera/ändra en hel del utan att man behöver riva i inredningen. Går det utanpåliggande ledningar så kan man säga att det blir inte snyggt igen förrän man målat om / tapetserat om efter att man rivit i ledningarna.

Men det går också att göra saker utan att ändra så mycket på kabeldragningen. Det finns moduler man monterar in i dosor för att styra enstaka lampor o.s.v...

Om man har infällda rör i väggarna så kan det kanske bli problem att få in tillräckligt många ledningar fram till elcentralen, då får man kanske titta på att ha 'styrlådor' utspridda på ett par ställen. Det blir ju inte lika snyggt, men med lite tur kan man kanske hitta fiffiga ställen att gömma dem såsom i skåp o.s.v. (kolla först vad reglerna säger om att bygga in saker dolt).

Tyvärr är priserna på dessa prylar inte särskilt roliga, speciellt om man jämför med X10-prylar i USA. Det finns webbsidor på nätet som beskriver hur man bygger om amerikanska 110V 50Hz X10-prylar till 220V 50Hz, men då gäller inga garantier och prylarna räknas nog som hembyggda och då får de tydligen inte vara fast installerade.

Det här leder mig till en intressant fråga, vem "får" tillverka elprylar för fast installation? Måste det vara en juridisk person i form av ett företag? EU-reglerna säger väl vad jag förstått bara att prylarna måste vara CE-märkta, och det betyder i sin tur att tillverkaren lovar på hederoch samvete att prylarna uppfyller reglerna, inte att de är testade. Någon form av ansvarsförsäkring är säkert lämplig, men i övrigt är frågan vad reglerna egentligen säger, inte vad olika branschexpeter vill tolka det till (jämför kryphålet som gör att de som är glada amatörer får installera sin värmepump själv, men proffs måste vara certifierade)...
 
john100 skrev:
Vad kan man göra i ett befintligt hus när det gäller "inteligens"?
Det är ju lite svårare att bygga in något efteråt, men det borde väl inte vara omöljigt att få lite smarta lösningar. Det kanske finns något trådlöst system eller liknande. Någon som vet?

Har också samma tankar på trådlöst eller att använda det som redan finns draget i huset för att slippa dra en massa ny kabel och för att få det mer flexibelt men har inte hittat något ännu som ser bra ut. Kan tänka mig att fälla in eller gömma mottagare på lite olika ställen och styra dom trådlöst eller via överlagrad signal på dom befintliga elledningarna.
Finns det någon som installerat något liknande?
 
Har inte www.merten.se något system som verkar rätt nice?

Värt att kolla upp i alla  ;)fall
 
Systemet från merten verkar vara det som jag letar efter. ;D
Är det någon som har prövat det ellet vet något om det?
Priser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.