Hej,

Vi har nyligen haft hantverkare som hjälpt oss att sätta upp nyttkök. När vi beställde så var vi väldigt specifika om att vi skulle ha kolfilterfläkt.
När hantverkarna satt upp köket så var det väl någon som hintade om att det saknades kolfilter eller något.

Short story: Vi ringde Kvik där vi har beställt köket. Då inser våran försäljare att hon hade missat att ta med det i ritningen och orderbekräftelsen. Vi förstod ju inte och hade inte blivit informerade att vi behövde en extradel för att ha själva kolfiltret i. Vi fick beställt denna modul - på deras bekostnad efter några rundor fram och tillbaka.
Fläkt: LB57574 - iQ500 Inbyggnadsfläkt
Kolfiltermodul: LZ46830 - CleanAir recirculation kit

Det visar sig att denna modul är väldigt stor. Hon på kvik menade först att den skulle monteras mellan dessa 2 övre skåp, dvs den blå linje. Och sen behålla hålet upp i det översta skåpet som jag tolkade det.
Jag tycker ju att det låter lite konstigt och säger att den borde väl iaf monteras längst upp, så att luften går direkt ut längst upp.
Jag påpekade att detta är ju rätt synd, eftersom man nu kommer behöva såga i dessa skåp för att få dit denna modul, vilket hon för övrigt menade att man inte behövde göra. Är då lite osäker på hur de brukar montera denna haha.

Hur hade ni gjort här?
Det känns lite egentligen lite konstigt att vi 2 såhär stora moduler. Ja det var vi som valde fläkten, efter hennes rekommendation.

Köksfläktsinstallation med omarkerad kolfiltermodul mellan överskåp, synliga ventilationsrör och elanslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

51FmtrHtyzL.jpg

MCSA01742414_1181239_DSZ4683_def.jpg
 
  • Köksskåp med öppna dörrar som visar en installerad stor kolfiltermodul, ventilationsslang och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp öppet med synlig stor kolfiltermodul och ventilationsrör monterade mellan skåpdelar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet köksskåp som visar en stor kolfiltermodul och en flexibel luftkanal som leder uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Så vitt jag kan förstå av installationsanvisningen ska den monteras i taket på en skåpstomme och de flesta har ju bara ett skåp ovanför fläkten och det är väl det som försäljaren tänkte på, men i ert fall är det ju förstås bättre att montera den i toppen av det översta skåpet. Dock är det ju tänkt att kolfiltermodulen ska hänga ovanpå skåpstommen, vilket väl kanske kan vara lite besvärligt att ordna i efterhand och då kan ju bottenplattan i det övre skåpet vara enklare att använda.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag kan förstå av installationsanvisningen ska den monteras i taket på en skåpstomme och de flesta har ju bara ett skåp ovanför fläkten och det är väl det som försäljaren tänkte på, men i ert fall är det ju förstås bättre att montera den i toppen av det översta skåpet. Dock är det ju tänkt att kolfiltermodulen ska hänga ovanpå skåpstommen, vilket väl kanske kan vara lite besvärligt att ordna i efterhand och då kan ju bottenplattan i det övre skåpet vara enklare att använda.
Ja, jag förstår det som att vi måste ta bort detta mindre överskåp, som sitter mellan 2 andra mindre överskåp, såga ut ett hål så att vi får plats med modulen och montera den ovanifrån i skåpet och sen sätta fast det igen.
 
BirgitS
Ja, det var så jag tolkade installationsanvisningen. Dock är det ju en del jobb med det eftersom det kan påverka takanslutningen och fläktröret måste ju bort också, så det var därför jag föreslog att ha den längre ner i stället.
 
  • Gilla
JohanMedB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.