Hello,

Kollade första gången på lantmäteriets hemsida och Min Fastighet. Såg då att det ligger 6st inteckningar på totti 625 000:- på vår fastighet. Jag funderar lite på detta och undrar om vi missat nåt trots att mäklare och bankman skulle se till att allt var klart vid köpet. Jag vill därför bara kolla här bland kunniga vad ni säger :)

Vi köpte vårt hus 2008 för 315 000:- Lån på huset fanns då på 625 000:- vilket också är summan av inteckningarna. Vid köpet så tog banken hela köpesumman till att lösa en del av liggande huslån, samt att resterande del av dåvarande huslånet löstes ut genom att föregående ägare fick ett blancolån på den del som köpesumman inte täckte. Huslånet som fanns på fastigheten innan köpet är således löst och drabbar inte oss på något sätt.So far so good...

Nu när jag tittar så har vi alltså inteckningar på huset på totalt 625 000:- enligt lantmäteriet. Jag har dock fysiskt eller på data inga pantbrev för detta eller några övriga papper på det.Hur skall jag gå vidare med detta?
Är det bra eller dåligt att inteckningarna finns där? Skall jag åtgärda dem på något sätt? Kan jag riskera något med att de finns men jag inte har papper på dem? Var skall ev. papper finnas på inteckningarna?
Tacksam för hjälp med dessa frågor så jag vet vad jag skall göra / inte göra framöver :)
 
Man har oftast inte detta på papper själv, det finns bara registrerat.
Fördelen är att du slipper betala för ett nytt pantbrev om du i framtiden vill utöka ditt bostadslån.
Nackdelar finns det mig veterligen inga
 
Bra där :) Jag läste bara att man får fysiska brev om det var gamla inteckningar, men att det också kan vara överlagt på data. Stod en del om att det skall finnas med breven vid försäljning av fastigheten vilket det inte gjorde då vi köpte huset så därför blev jag lite nojig bara :) Vill inte att vi skall ha missat nåt som kan bita oss i baken framöver bara :)
 
Hur lyckas man belåna ett hus till dubbla försäljningspriset?

Sent from my GT-I8150 using Byggahus
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Thomas59
Noseone skrev:
Hur lyckas man belåna ett hus till dubbla försäljningspriset?

Sent from my GT-I8150 using Byggahus
Inget konstigt med det. Huset var belånat av säljaren som löste 315 av lånets 625 tusen med köpeskillingen och resten med ett blanconlån. Det är inte förbjudet att sälja för mindre än man har i lån givet att man kan hitta finansiering för mellanskillnaden. I detta fall alltså blancolånet.

Anledningarna till att köpeskillingen bara blev ca hälften av lånet kan ju vara flera men inte heller något konstigt i sig. Säljarn kanske hade bråttom att sälja, något hade hänt med fastigheten som sänkte värdet etc, etc.

Vad köparen hade i lån säger ju heller inget om vad han betalat för fastigheten. Han/hon kan ju ha köpt fastigheten för mer än 625 TSEK eller för en låg summa och sedan lånat för renovering eller för att köpa/investera i andra saker. Banker kräver ju regelmässigt värdring för att ge lån men händelser i marknaden eller andra prispåverkand händelser kan ju göra att priset vid en försäljning understiger förvärvspriset.
Inte alltid dock som banken går med på blancolån och då sitter man ju som säljare lite i skiten så att säga.
 
Redigerat:
Personerna som ägde huset innan oss köpte huset för ca 400K...renoverade för ca 250K..men var ej klara med renoveringen då mannen drog och lämnade kvinnan med samtliga lån + ett halvfärdigt hus som behövde renoveras ytterligare. Ett halvfärdigt hus är inte värt så mycket här i området och därav det låga försäljningspriset som blev till vår fördel då som köpare.Hon hade inte råd att bo kvar, inte råd att renovera klart så då blev det som det blev och hon var tvungen att sälja snabbt till köpare med pengar klara. Hur de innan oss gjorde för att få upp inteckningarna så högt vet jag ej dock, såg bara vad som stod på Lantmäteriets sida då jag gick in och kollade min fastighet som sagt.
 
torparnorpan skrev:
Personerna som ägde huset innan oss köpte huset för ca 400K...renoverade för ca 250K..men var ej klara med renoveringen då mannen drog och lämnade kvinnan med samtliga lån + ett halvfärdigt hus som behövde renoveras ytterligare. Ett halvfärdigt hus är inte värt så mycket här i området och därav det låga försäljningspriset som blev till vår fördel då som köpare.Hon hade inte råd att bo kvar, inte råd att renovera klart så då blev det som det blev och hon var tvungen att sälja snabbt till köpare med pengar klara. Hur de innan oss gjorde för att få upp inteckningarna så högt vet jag ej dock, såg bara vad som stod på Lantmäteriets sida då jag gick in och kollade min fastighet som sagt.
Det är väl så att man kan ta ut inteckningar/pantbrev till vilket belopp man vill.

Men att sedan få någon bank att låna ut pengar med dessa pantbrev som säkerhet är en annan sak.

Att pantbrevens summa sällan överskrider vad fastigheten är värd/vad någon bank kan tänkas låna ut beror nog mest på att det är dyrt att registrera pantbrev. Kostnaden är väl 2% av pantbrevs-summan, dvs det kostar 20.000 att ta ut pantbrev på en miljon.
Så man tar inte ut pantbrev om man inte tror sig få låna.
Därför brukar den långivande banken sköta pantbrevshanteringen också.
 
Tack, då har jag fått svarpå mina frågor i alla fall :) De är inget att oroa sig över alltså :)
 
Som KoW sa, man kan ha pantbrev på vilket belopp man vill. Den enda nyttan man har av detta, är att man slipper betala dessa extra pantbrev när man någon gång har möjlighet att belåna upp till det beloppet, tex pga värdestegring (byggt slott?) eller att man köpt till mer mark (tex grannens skogsfastighet).

Så har man det, så låter man det vara.
 
Ett litet tillägg om pantbrev, papper och datauppgifter:

Förr var pantbrevet, det fysiska dokumentet alltså, en mycket viktig värdehandling.
Den person som hade pantbrevet kunde belåna det och få pengar i handen.
Om en bank hade lånat ut pengar med pantbrevet som säkerhet höll banken pantbrevet i förvar som sin säkerhet.

Det inträffade nog ofta vid fastighetsförsäljningar att en del pantbrev hade "kommit bort",
och var omöjliga att spåra efter decennier i olika bankvalv.
De första pantbreven var ju på i dagens sammanhang små belopp, kanske 5000 kr eller så.
Jag var själv offer för detta vid en husförsäljning 1998, då pantbrev saknades.
Detta berodde troligen på att Götabanken hade gått upp i PK-banken som hade förvandlats till Nordbanken som blev Nordea (eller om det var tvärt om). I valvet blev det till slut kaos.
Nåväl, ett förkommet pantbrev kunde "dödas". Det måste väl annonseras i Post & Inrikes Tidningar eller nå't, och efter ett år så blev det dödförklarat.
Ungefär som man gör med försvunna personer.

Dagens system med "datapantbrev", dvs en notering i en databas, känns onekligen säkrare.
I alla fall tills dagens databaser faller för åldersstrecket och blir omöjliga att dechiffrera :rolleyes:
 
Tillägg: Nu hade de ju faktiskt lånat samma summa på banken som inteckningarna var på, såg själ lånsiffrorna vid köpet ..men jag vet ej om det har ett samband med varandra eller bara är en slump.Det var därför jag undrade hur de fått upp det så högt för värderingen av huset kan aldrig kommit upp i det tror jag.Men strunt samma....jag behöver ju inte fundera på det :)
 
Det du behöver göra är att verifiera att pantbreven ej är i fysisk form utan i elektroniskt.
Är de elektroniska så är du hemma och behöver inte tänka på det mer, men är de däremot i pappersform så måste du skaffa fram dem (gissningsvis från säljaren) eller inleda ett förfarande att döda dem.

Sannolikt är det nog elektroniska pantbrev du sitter på, men det är bra att vara säker. Ett samtal till banken eller LM borde ge dig svar.
 
jupp, skall kontakta LM i andra ärenden med så det blir samtidigt då.De bör vara elektorniska då de togs under sent 90-tal och under 2000-2006 så de är rätt nya på så sätt.
 
Nanny Fine
Vill bara flika in att inteckningar och pantbrev inte är samma sak... Men pantbreven är kopplade till inteckningarna...:cool: Inte för att ni verkar ha blandat ihop begreppen, men ändå.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.