Hej.
Senaste dagarna är det till synes helt stopp i köksvasken. Efter man spolat ca 1 liter så rinner det inte igenom mer.
Tog loss avloppslangen och hällde vatten direkt i avloppsröret som ligger i golvet och det är inget stopp.
Inte stopp i slang eller vattenlås.
Provade o vicka på slanganslutningen så att det kommer in luft och då pyser det och stoppet upphör.
Måste vara luftningsproble.
Bara i köket.
Hur fixar man det. Har det slammat igen i nån luftningsventil som mynnar ut i ett rör på taket?
 
Du har väl en fettpropp i grejorna. Montera isär allt. Gör rent.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Detta är nog forumets vanligaste fråga med just de symptomen. Du har nästan stopp längre ned på köksstammen, troligen fettpropp. Rensa med rensband och hetvatten. Eller ta hem en spolbil.

Det är alltså inget luftningsproblem utan effekten av att du nu har dubbla vattenlås, ett korrekt vattenlås och så det där nästan stoppet som när du spolar i avloppet fungerar som ett de facto vattenlås.

Jag har gjort en bild som förklarar fenomenet:

Avloppsrör med vätskeflöde; först rent, sedan nästan stoppat med vatten och luftbubblor som blockerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Ok tackar för info.
 
Hällde ner flera kastruller med tablettdiskmedel rakt i avloppet i golvet. Sväljer fort utan stopp men när jag satt tillbaka vattenlåset och slang under diskhon så rinner det inte igenom efter en stund. Fettpropp ändå?
 
Claes Sörmland
K Kiario skrev:
Hällde ner flera kastruller med tablettdiskmedel rakt i avloppet i golvet. Sväljer fort utan stopp men när jag satt tillbaka vattenlåset och slang under diskhon så rinner det inte igenom efter en stund. Fettpropp ändå?
Sannolikt. Fettet härdar i avloppet. Det beror på att vi ju äter oljor som är omättade. De kan korslänka till ett vax i avloppet och detta är mycket sällan lösligt med hetvatten (jag antar att vattnet var kokhett eftersom du skriver kastruller, om inte testa det också).

Man behöver oftast mekanisk rensning. Testa med ett rensband. Finns på Jula, Biltema, Clas Ohlson o s v.
 
Redigerat:
K Kiario skrev:
Hällde ner flera kastruller med tablettdiskmedel rakt i avloppet i golvet. Sväljer fort utan stopp men när jag satt tillbaka vattenlåset och slang under diskhon så rinner det inte igenom efter en stund. Fettpropp ändå?
Fettpropp i vattenlåset.
Ta isär och spola/peta rent.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag utgår från att du har rengjort vattenlåset noga redan. Annars leder jag dig fel.
 
Samma problem hos mig, vickar jag på avloppsslangen och släpper in luft funkar det fint, men är slangen påkopplad blir det stopp efter ca 1 liter. Relativt nytt kök och rengjort alla rör. Testat med hett vatten och massa husmorstrix men samma sak händer. Kan det ha att göra med hur den gummipackningen sitter ner mot golvet?
 
K Kiario skrev:
Hällde ner flera kastruller med tablettdiskmedel rakt i avloppet i golvet. Sväljer fort utan stopp men när jag satt tillbaka vattenlåset och slang under diskhon så rinner det inte igenom efter en stund. Fettpropp ändå?
Har du löst det?
 
Claes Sörmland
Astonfamily Astonfamily skrev:
Samma problem hos mig, vickar jag på avloppsslangen och släpper in luft funkar det fint, men är slangen påkopplad blir det stopp efter ca 1 liter. Relativt nytt kök och rengjort alla rör. Testat med hett vatten och massa husmorstrix men samma sak händer. Kan det ha att göra med hur den gummipackningen sitter ner mot golvet?
Som det står högre upp i tråden: du har antingen nästan stopp längre ned i stammen eller så har du bakfall på rören där. Om det funkade bra tills nyligen så är det inte bakfall utan nästan stopp. Vanligen fett från köket som stelnat i röret längre ned.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Astonfamily Astonfamily skrev:
Samma problem hos mig, vickar jag på avloppsslangen och släpper in luft funkar det fint, men är slangen påkopplad blir det stopp efter ca 1 liter. Relativt nytt kök och rengjort alla rör. Testat med hett vatten och massa husmorstrix men samma sak händer. Kan det ha att göra med hur den gummipackningen sitter ner mot golvet?
Jag hade exakt samma situation. Satte på en avluftning och nu rinner det fint.
 
  • Gilla
Astonfamily
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.