Har en Cylinda DM92 som hitills gått som en klocka men som nu inte längre diskar rent i den nedre korgen. Det gäller bara grytor och skålar som man ställt i den nedre korgen. Misstänker att det är något med den nedre spolararmen då allt annat i maskinen blir rent.

Någon som har något tips?
 
Kolla så att den nedre armen löper fritt i alla lägen.
 
Det är kontrollerat.

Har kört ett par nästan helt tomma maskiner, har bara ställt in en upp-och-nervänd mjölad bunke i nedre korgen. Inget som hindrar den nedre spolararmen. Bunken blir inte ren.

Har gjort en återställning till fabriksinställningar även om jag inte tror att jag ändrat något.

Man kan bland programmen välja om man bara vill diska övre korgen eller bara nedre korgen och detta borde betyda att det någonstans i maskinen finns en brytare som stänger av spolararmen. Det kanske är här som felet finns? Var sitter denna magnetbrytare(?) för någonstans?
 
Går det att öppna luckan medan maskinen går? Maskinen stannar vanligtvis men en brukar få en snabb koll om armen rör sig. Den drivs ju av vattentryck, kanske är hålen igensatta?
 
Du har kollat så att det inte är fullt av skräp i spolarmens hål?
 
Inga hål igensatta i spolararmarna. Öppnar luckan under gång men armarna, som drivs av vattenkraften, helt stilla men ändrat läge liiiite.

Fler goda förslag!
 
Du har alltså lossat armen och spolat under kran för att se att det inte är stopp?
 
Kurtivan skrev:
Du har alltså lossat armen och spolat under kran för att se att det inte är stopp?
Precis så gjorde jag.
 
Tar den in vatten överhuvudtaget? Övre spolarmen, står den också stilla?
 
När de lätta grejorna är avklarade, då är det ett fall för Torbeno :)
 
Den övre armen rör sig som den ska.

Den undre armen rör sig inte alls vilket borde betyda att det inte kommer något vatten till den.

Det är bara de skålar och grytor som jag vänt på och ställt i nedre som inte blir rena.
 
Bara att plocka isär mer och leta efter stopp. Eftersom alla spolarmar förses med vatten av samma pump måste det vara stopp.
 
Det sitter i regel en växlare som har tre lägen. Ett för undre arm, ett för övre spolarm och ett för bägge. Denna kan ju ha gått sönder eller fastnat. Eller så sitter det nåt i vägen mellan växlaren och utloppet till undre armen. Om du lyssnar när den kör så skall den vid något läge växla och då brukar maskinen minska på trycket. Hör du det läget?
 
torbeno skrev:
Om du lyssnar när den kör så skall den vid något läge växla och då brukar maskinen minska på trycket. Hör du det läget?
När jag nu påminns om detta så slår det mig att jag inte hårt detta sedan felet uppstod! Har inte heller vetat varför det "knäppt till" i maskinen under drift.

Hur går jag vidare? Var sitter denna växlare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.