Vi ska mura en torpargrund av lecablock. Verkar som om vi är totalt ensamma om det :-/

Om det möjligen existerar någon här på forumet som har torpargrund under sitt nybyggda hus, så skulle jag vara VÄLDIGT tacksam om ni berättar lite om hur det gick till när "gubbarna" gjorde grunden. Om någon månad är det vår tur, och vi är väldigt nervösa för hur det ska gå. Har hört att det finns många klåpare...

Hur många dagar tog det?
Hur många man var de?
Är det något särskilt man ska tänka på?
 
Nä, ni är inte totalt ensamma! ;D

Du kan kika in på vår hemsida i fall du vill, där finns bilder från murningen av grunden, med datum på så du kan se ungefär hur lång tid det tog. Det var två killar som murade våra grunder och det var klart på ett par dar.

Vet inte om det är nåt särskilt du ska tänka på... Jo, att ha goda referenser på dem som ska göra jobbet, det gäller alla hantverkare. Se sedan till att det läggs plastfolie ovanpå gruset i grunden också, det hindrar markfukt att tränga upp.

Lycka till!
 
Bob_the_builder
Nej, som sagt, ni är inte ensamma. Jag håller på för fullt. Blev dock hejdad i helgen av ett trilskande avvägningsinstrument.

Gubbarna, i det här fallet jag och min far, spikade ihop en form som följde berget (berg under hela grunden). Formen har trappsteg som följer bergets lutning.

Fråga ett: vet inte än. Formbygget tog två veckor.
Fråga två: två.
Fråga tre: Massor, men se framför allt till att det blir rakt!
 
Vi börjar bygga formar i veckan... Torpargrund på berg. Att tänka på?

Här kommer ett par saker.

(1) Se till att om hålla rent under torpargrunden om du som oss har turen att ha berg... Gräv, skyffla, sopa och slutligen spola av all matjord/lera. Gjut gärna igen eventuella fickor och se till att du inte får ställen där vatten kan samlas. Har du inte turen att ha rent berg så blir det stenull/plast på marken för att hålla bort fukten!

Anledning: Du vill inte få fuktproblem.

(2) Se till att frigången mellan mark och mark inte blir för liten, du vill ha en viss volym återigen för fuktproblematikens skull.

(3) Sätt in ordentligt med ventilationsgaller av samma anledning som ovan...

(4) Gjut sulan lite bredare en Leca:t så du har lite att "vingla på". Har du som jag mycket fall på t.ex. berget så jag själv och Bob... gjut sulan i "trappsteg"

(5) Lämna plats för inspektionslucka det är ett "lagkrav" och dessutom kommer du själv villa kunna krypa in och kolla så att du inte fått fuktproblem.

Svärfar min är kvalitetsman för byggen (cert:ad sådan) och han HATAR torpargrunder pga. de många dåliga utförandena men gör man bara rätt så "kan!" det bli bra...

JoGi
 
Tack för svaren! Nu ska inte jag och maken själva ordna detta, utan vår husleverantör fixar fram några "gubbar". Men flera i vår närhet - med erfarenhet av byggen - säger att det finns många som inte är så bra på detta trots att det är deras jobb.

Därför kommer vi att vara med när de anlägger grunden och då är det bra med tips som era (så man vet vad man ska hålla utkik efter).

Vi har färdig schaktbotten som består av olika sprängmassor, makadam, grus och sånt. Inget berg.

De där ventilationsgallren, ska man ha ett sånt galler per hussida eller vad tycker ni?
 
... och så en sak till. Dräneringen runt torpargrunden är ju naurligtvis lika viktig som vid "vanligt" källarbygge.

JoGi
 
Tack ska ni ha för svaren!
Nu har jag lite mer koll på vad jag ska kräva av dem som gör grunden.
 
Vår grundläggare sa att det ska vara ett ventilationshål per 10 m[sup][/sup]2. Vi har ca 110 m[sup][/sup]2 dvs 11 ventilationshål. Förslagsvis jämnt fördelade...
 
Oj. Jag menade kvadratmeter alltså. Inte per sup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.