Ett utval av lasyrprover i olika nyanser, med fokus på lasyren '1207 Finse' som har en ljus brun färgton trots beskrivningen "ljus, vacker och gyllen".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre träprover står lutade mot en fasad, markerat med svart kant har den mittersta provet synbart brun lasyr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modern träfasad målad med brun lasyr, grön gräsmatta med raka cypresshäckar framför huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har målat en omgång med denna lasyr (på en grundoljad fasad) och vi är inte nöjda, tycker det ser för brunt ut, trodde skulle vara lite mer gul.

Rädd att den kommer bli ännu brunare efter en andra strykning. Kan man skippa en andra strykning? Eller kan man stryka med en mörkare lasyr så man får mer åt det gråa hållet? Vill slippa den bruna
 
Ser ut som ni lyckats få det mer eller mindre som provet visade ?
Attfå det ljusare är nog svårt innan det har lakatas ur (om 3-5 år?)

Men mörkare eller mer grått torde gå - prova på en provbit först med tex grå lasyr för att se hur det ser ut, så det inte blir ännu värre...
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Jag körde med ofärgat som sista strykning när jag fann att mina fönsterkarmar blev för mörka. Året därefter blev det mycket bättre.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Jag körde med ofärgat som sista strykning när jag fann att mina fönsterkarmar blev för mörka. Året därefter blev det mycket bättre.
Var inne på färgfirman och kommit överens om att inte stryka en andra omgång, det för att slippa göra den ännu brunare. De säger att det är ok med en strykning eftersom den är grundoljad men det håller inte målarna med om, de garanterar bara arbetet vid en andra strykning. Vad ska man göra? Vi vill inte ha det brunare, vill behålla det gula

 
  • Gilla
Magnus Edevåg
  • Laddar…
Kör en omgång till med ofärgat som @yonna sa så blir det kanon
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.