M
Hej forumkamrater.

Har precis fått några fönster bytta i ett hus byggt av betongelement i slutet av 70-talet. Bytet inkluderar allt kringarbete. Det är framförallt några saker är jag inte är helt nöjd med.

- Det är ganska lite fall på ett par av fönsterblecken (som tyvärr är de enda som sitter i en träkonstruktion i form av takkupor) och då framförallt i ena änden av ett av blecken. De är även nerklippta till en centimeters höjd eller mindre i de inre hörnen för att "knöla ihop" blecket med kupans befintliga plåtning på sidorna av fönstret. Tyvärr blir det väl ändå inte rätt för uppviket på blecket ska väl rimligtvis vara innanför sidoplåtarna. Se bild 1 och 2. Att det nu är en knäck på blecket på bilden och att yttre delen nu lutar mer beror på att jag böjt ner det till cirka samma lutning som andra änden (det finns en kant under blecket). Innan jag gjorde det hade blecket i den änden mycket svagt fall såsom den inre delen fortfarande har. Det är nog inte 1:4 i lutning och som jag ser det krävs inte mycket störning i avrinningen i form av is/snö/blåst för att vatten ska kunna rinna in istället för ut.
Vad säger ni om det?

En vattenpass används för att kontrollera lutningen på ett svart fönsterbleck vid ett hörn, där handen håller fast den ena änden av vattenpasset nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fönsterkarm och fönsterbleck med synliga vattendroppar och markerad skillnad mellan sidoplåtning och innanfoder på mindre än en centimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Det finns en vägg som är ganska mycket ur lod och den lutar inåt. Där har ett fast fönster monterats men det har monterats så att det lutar utåt med cirka 6-7 mm (ett par, tre, "tumstockstjocklekar" i skillnad) på fönstrets hela höjd på 145 cm. Det hade jag förmodligen accepterat om det inte var för att väggen lutar åt andra hållet. Blir lite osnyggt.
Vad säger ni?

- Det är blandat hur tätt de satt skrivarna till fönsterblecken men generellt är de ofta satta med cirka 50 cm mellanrum. Profilerna runt fönstren är nitade med 40-60 cm mellanrum. Såvitt jag vet brukar man väl fästa blecken med typ 20 cm mellanrum. Vet inte riktigt vad som är sagt om hur tätt profiler i ovankant och sidor ska fästas.
Vad säger ni om det?
 
R
Lutningen räcker absolut man behöver inte ha så jättevarmt lutning.
Kan du ta en bild lite ifrån förnstret så man ser gaveln på fönsterblecket?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
M
R Rejäl skrev:
Lutningen räcker absolut man behöver inte ha så jättevarmt lutning.
Kan du ta en bild lite ifrån förnstret så man ser gaveln på fönsterblecket?
Vet inte exakt hur du menar men här är bilder från båda hållen. Sista bilden är tagen under nyligen genomfört takbyte och visar plåtningen etc under fasadbrädorna. Det är den plåtningen fönster och bleck nu måste "sammanfogas" rätt med.
 
  • En arm visar plåtning under fasadbrädorna på ett nyligen renoverat tak med hustak och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av takkonstruktion som visar plåtning under fasadbrädor efter takbyte, där plåtning, fönster och bleck behöver sammanfogas korrekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med plåtning kring fönsterbrädan, markerad med en röd linje, som ska sammanfogas korrekt under ett nyligen genomfört takbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
På denna bilden så är det inte tätt mellan smygen och förnsterblecket, enklast är väl o byta ut smygbrädan så att den sluter tätt mot gaveluppviket på blecket.. Springa mellan fönsterbleck och smygbräda på fönster, där smygbrädan inte sluter tätt mot gaveluppviket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.