Jag har fäst golvvärmeplåtar i glespanel tvärs över bjälklaget och lagt i slang. Nästa steg blir att skruva golvspån över detta. Nu täcker ju glespanelen bjälklaget då det är skruvat tvärsöver, men plåtarna gör också att jag inte får mer än enstaka ställen på glespanelen att lägga lim för golvspånen.
Om jag hade tänk till innan hade jag kunnat lagt plåtarna med mellanrum så att det i vart fall går att lägga lim på glespanelen precis där bjälkarna går under och där jag ska skruva golvspånen ner genom glespanel och ner in i bjälklaget.

Vad är det värsta som kan hända om jag nu inte limmar golvspånskivorna mot glespanelen? (Glespanelen är ju inte heller limmad mot bjälkarna utan skruvad). Självklart kommer jag limma sponterna på skivorna med varandra.
Tänker att det kanske kan räcka att dra i ordentligt med skruv både rakt ner genom glesen och ner i bjälkarna, men även kortare skruv där det bara är gles under golvspånen. Det blir hellimmade gipsskivor med Ardex S48 på golvspånet sen.
 
C
G gluecifer skrev:
Jag har fäst golvvärmeplåtar i glespanel tvärs över bjälklaget och lagt i slang. Nästa steg blir att skruva golvspån över detta. Nu täcker ju glespanelen bjälklaget då det är skruvat tvärsöver, men plåtarna gör också att jag inte får mer än enstaka ställen på glespanelen att lägga lim för golvspånen.
Om jag hade tänk till innan hade jag kunnat lagt plåtarna med mellanrum så att det i vart fall går att lägga lim på glespanelen precis där bjälkarna går under och där jag ska skruva golvspånen ner genom glespanel och ner in i bjälklaget.

Vad är det värsta som kan hända om jag nu inte limmar golvspånskivorna mot glespanelen? (Glespanelen är ju inte heller limmad mot bjälkarna utan skruvad). Självklart kommer jag limma sponterna på skivorna med varandra.
Tänker att det kanske kan räcka att dra i ordentligt med skruv både rakt ner genom glesen och ner i bjälkarna, men även kortare skruv där det bara är gles under golvspånen. Det blir hellimmade gipsskivor med Ardex S48 på golvspånet sen.
Vad är det tänkt vara för slutligt ytskikt? Och hur stor yta är det?
Om jag förstår det rätt är konstruktionen tänkt vara gles-spån-gips-ytskikt? Det låter inte helt optimalt utifrån värmeöverföringsperspektiv för golvvärmen, då både spån och gips isolerar en hel del. Gällande att limma eller inte kommer det såklart funka utan att du limmar nedåt överallt (limma minst mellan skivorna iaf), men det blir eventuellt lite högre risk för knarr över tid. Men det beror också på slutligt ytskikt.
 
Tack för svar. Det blir troligen klinker överst, jag är medveten att det blir trögt osv men uterummet (30kvm) det gäller, är ganska bra isolerat med vinterpartier, tak osv, och vi har en luftvärmepump att toppa med. Det får funka :)
Men du tror inte golvet i sig kommer röra sig eller vad det nu kan tänkas tillstöta pga icke limmat mot bjälklaget? Knarr kanske kommer men hellre det än att det skulle bli större rörelser?
 
C
G gluecifer skrev:
Tack för svar. Det blir troligen klinker överst, jag är medveten att det blir trögt osv men uterummet (30kvm) det gäller, är ganska bra isolerat med vinterpartier, tak osv, och vi har en luftvärmepump att toppa med. Det får funka :)
Men du tror inte golvet i sig kommer röra sig eller vad det nu kan tänkas tillstöta pga icke limmat mot bjälklaget? Knarr kanske kommer men hellre det än att det skulle bli större rörelser?
Det blir ju rätt dött iom gipsen, så att det skulle bli sprickor mellan klinkers (vilket jag antar är det du vill undvika) pga rörelser skulle jag säga är osannolikt pga att du inte limmar ned spånskivorna. Se bara till att skarvar mellan de olika lagren blir förskjutna.
Sen är det väl inte direkt så att det blir värmetrögt, utan snarare välisolerad värmeavgivning, så det blir svårt att faktiskt få upp någon vidare värme på golvet. Då måste du ha högre framledning, vilket påverkar övriga systemet. Bra med en LVP för att få högre temp i rummet, men som sagt golvet kommer ju nog inte kännas varmt och skönt om du inte har en framledningstemp uppåt 45-50 grader.

Har själv massivt trägolv på 21 mm med golvvärme under, men i hallen golvspån och 10 mm marmoleum istället - väldigt stor skillnad på upplevd golvtemperatur trots samma framledningstemp och till och med samma slinga på viss del. Medan kök och badrum har inspacklad slang och sten som ytskikt, och där är det ännu varmare på golvytan.
 
Ok! Tror du det blir en märkbar förbättring med värmen i golvet om man hade flytspacklat 13-15mm på golvspånet istället för att gipsa? Eller går det på ett ut?
 
C
G gluecifer skrev:
Ok! Tror du det blir en märkbar förbättring med värmen i golvet om man hade flytspacklat 13-15mm på golvspånet istället för att gipsa? Eller går det på ett ut?
Det blir nog en förbättring (då spacklet leder värmen bättre än gipsen) men frågan är om det är värt mödan.
Den bästa lösningen, men nu har du ju redan lagt glesen förstår jag, hade såklart varit att börja med spån för bärkraften, sen på med slang och spackel alternativt gles och plåtar.
 
Kanske sent svar men. Jag har aldrig limmat fast golvspån i reglarna. Vad skulle det vara bra för? Skulle man behöva öppna golvet någon gång så blir det bara besvärligare.
Jag har glespanel och plåtar under golvspån. Lumppapp och 16mm ekparkett på det. Fungerar utmärkt sedan 15 år tillbaka.
 
A
imported_Benno imported_Benno skrev:
Kanske sent svar men. Jag har aldrig limmat fast golvspån i reglarna. Vad skulle det vara bra för? Skulle man behöva öppna golvet någon gång så blir det bara besvärligare.
Jag har glespanel och plåtar under golvspån. Lumppapp och 16mm ekparkett på det. Fungerar utmärkt sedan 15 år tillbaka.
Man limmar väl för att minimera risken för knarr i golvet mot reglarna.
 
Limmet på golvbjälkarna är till för att dels motverka knarr men i konstruktionssyfte öka styvheten i bjälklaget då man får en bättre samverkan mellan bjälkar och spån.

Är det inte ett alternativ att skruva fast plåtarna och sedan använda konstruktionslim på glesen/plåten ist för trälim.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.