För en tid sedan la vi in vår "okonventionella" planlösning här för att få kommentarer:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=40069

Efter mycket hårt arbete - framförallt med att banta huset, men också med att förbättra (bland annat utifrån era kommentarer) - har vi nu kommit fram till den bifogade planlösningen och skulle än en gång vilja få lite kommentarer. Eftersom den inte är lika okonventionell längre så valde vi att starta en ny tråd ;)

Tack på förhand!
 
  • plan1_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plan 2
 
  • plan2_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En sak som vi fortfarande inte fått till är var vi skall placera en kamin/öppen spis någonstans så där får ni gärna hjälpa till. Optimalt vore om det gick att ha en per plan utan att behöva två skorstenar.

En grej vi inte har ändrat är att vi fortfarande har "riskkonstruktionen" terrass ovanpå boningsytor. Vi har mer och mer börjat fundera på om man kanske skall försöka bygga ett vanligt tak där och sedan försöka få till en terrass ovanpå det istället. Kom gärna med tips på hur man fixar detta på ett "smart och säkert" sätt :)
 
Nu har jag ju inte engagerat mig i den tidigare tråden, utan hoppar in här med en gång istället. Hoppas att det är ok.

Generella intrycket är mycket bra. Bra med två ingångar i groventren, gott om plats att hänga av sig i "finentren". Ja, hela intrycket av bottenvåningen är bra.

Några mindre synpunkter är att den avdelande väggen som tv'n står mot kunde vara lite längre för att medge möblering. En annan synpunkt gäller fönstrena inne på toaletten och gästrummet. Toaletten har ju ett annat fönster, men gästrummets lilla fönster i ena hörnet känns lite snålt. Jag anar att det beror på hur du vill dela in fasaden med fönstrena, men jag råder dig ändå att tänka om på den punkten.

Eftersom jag inte har följt den andra tråden så har jag kanske missat något här. Är huset ett souterräng-hus? I så fall förstår jag ju placeringen av köket på övervåningen. Annars (om det inte är souterräng) så tycker jag att det är oerhört opraktiskt att ha köket på övervåningen, så att man alltid måste släpa tunga matkassar uppför trappen.

Andra synpunkter om övervåningen:
Den böjda väggen mellan sovrummet skulle jag omedelbart byta ut mot ett hörn eller i undantagsfall en rak vägg.
Spisen på köksön tycker jag är opraktiskt. Om det var mitt kök så skulle jag flytta diskhon lite åt vänster, ha spisen bredvid samt att försöka få till så att kyl/frys var på väggen till höger.
 
Jag gillar det mesta. Men tvättstugan känns kanske liten.
Och sen favoriten i repris, tror det är mats_o som brukar vilja ha toan nära grovingången. Trist att behöva springa genom hela huset för att komma dit om man har vinterytterkläder på sig eller är smutsig. Jag skulle nog byta plats på toa och gästrum.

Jag kanske skulle placerat en kamin lite till vänster om tv:n i allrummet och till vänster om fönstrena i vardagsrummet, vid ytterhörnet.

Vilken väg kommer eventuella gäster/kompisar in? Känns kanske lite konstigt att komma hem till någon och behöva gå upp en trappa direkt när man kommer in.

Pernilla
 
Jag gillar det mesta. Men tvättstugan känns kanske liten.
Och sen favoriten i repris, tror det är mats_o som brukar vilja ha toan nära grovingången. Trist att behöva springa genom hela huset för att komma dit om man har vinterytterkläder på sig eller är smutsig. Jag skulle nog byta plats på toa och gästrum.

Kolla ocklså in tråden: Vad ångra ni? Och Byggarens Vinter-inlägg.

Jag kanske skulle placerat en kamin lite till vänster om tv:n i allrummet och till vänster om fönstrena i vardagsrummet, vid ytterhörnet.

Vilken väg kommer eventuella gäster/kompisar in? Känns kanske lite konstigt att komma hem till någon och behöva gå upp en trappa direkt när man kommer in.

Pernilla
 
Jo jag brukar "kriga" för en toa nära dörren just för att man inte ska behöva gå längre in än nödvändigt för detta behov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.