Man kan ju tro att man någon gång ska lära sig hur hantverkare tänker och agerar men icke....
Vi har nu hållt på i ganska exakt två år med vårt husbygge och inte mycket saknas innan vi är helt klara med både hus och tomt. Under dessa två år som byggherre tycker jag att jag har lärt mig en hel del men se du hantverkare begriper jag mig inte på! Jag VET vid det här laget att man alltid ska göra upp pris i förväg och få ner allt på papper. För ett par veckor sedan hade vi en grävkille hemma som skulle dra ut den sista jorden/sanden på tomten så att vi kunde rulla ut gräsmatta och vid TVÅ tillfällen innan han började frågade jag efter pris. Jag fick till svar: "-Nja, det är inte så mycket jobb med det här, det rör sig inte om några större summor." TVÅ GÅNGER! Nähä, tänkte jag, inga större summor för mig är mellan 5 och 10 tusen och det kan jag väl ta. Nu kom fakturan.... 17 416,-!! Det tycker han är "...-inga större summor"!! Min första tanke när jag läste fakturan var att han måste ha förväxlat mig med något annat jobb han varit ute och gjort men jag insåg snart att så inte var fallet!
Nu är jag förbannad! Mest på mig själv men också på honom och jag har författat ihop en bestridan som jag tänker skicka tillbaka.
Hur hade ni gjort? Betalt och gått vidare eller? Jag tycker att jag gav honom möjlighet att tala om vad han skulle ha när jag frågade flera gånger och hade han då nämnt summor i den här storleken hade det aldrig blivit något jobb för jag tycker det är för mycket pengar för lite jobb och material och är det inte han som entreprenör som måste ha alla uppgörelser på papper?
 
Jag hade absolut begärt att få fakturan specad! Jag delar helt din uppfattning ang hantverkare! Det enda man kan göra för att inte bli lurad är att försöka få ner allt på papper men branschen lever på att allt inte kan skrivas på papper! Bygger man ett helt hus t ex går det ju inte att speca hur varje spik ska slås i! Men stå på dig du och begär att han visar vilka kostnader hanhaft för jobbet på din tomt!
 
Han har specat si och så många kubik men hur vet jag att det stämmer? Jag har ingen aning om hur mycket en kubik är när det ligger utsmetat på marken. Till saken hör att han körde hem en massa fyllnadsmassor som skulle upp på tomten men när det kom till kritan lyckades han inte få upp det (höjdskillnad och svårt att komma åt) så de massorna lät han ligga kvar på gärdet och plattade till det lite grann men det är jag ju inte intresserad av att betala för, varken massorna, transporten eller jobbet men jag vet inte om han redan räknat bort det eller om det är med på fakturan....
Han har kört hem 60m3 fyllnadsmassor och tagit 10 timmar betalt för transporten av detta... Känns som om han åkt Malmö-Kalmar-hållet med dessa massor.....
Ni kanske kan hjälpa mig att räkna lite.... Han la fyllnadsmassor på en yta som är 33m lång, 2,5m bred och jordlagret var 10cm, hur många kubik blir det?
 
33m x 2,5m x 0,1 m = 8,25 Kubikmeter Sen är det säkert skillnad på vid lastning , jämnför när det är utplattat skulle jag tro..
 
Tack för hjälpen, nu har jag lite mer kött på benen och ska komplettera min bestridan med lite fler argument!
 
Det är frustrerande och jag hoppas att det löser sig för dig Kajenne. Låt oss veta hur allt slutade.
 
Hur det slutade? Så långt har jag inte kommit än men jag ringde grävkillen i morse efter att ha gått en vecka och funderat fram och tillbaka hur jag skulle lösa dilemmat. Jag har skrivit en bestridan men ännu ej skickat iväg den och idag kände jag att det nog är bättre att ringa honom och snacka istället. Jag ringde och sa som det var, hade han nämnt summor i den här storleken innan han började jobbet hade jag aldrig hoppat på och jag frågade honom om han kunde nöja sig med min maxgräns som var betydligt lägre än fakturan och det kunde han!! Utan protester så gick han med på mitt förslag! Jag blev alldeles stum och allt jag hade tänkt säga till mitt försvar bara rann ut i sanden. Jag har sagt det förr och säger det igen, jag blir inte klok på dessa hantverkare!!
Nu ska han höra av sig efter semestern så ska vi göra upp, hoppas han inte glömt vår överenskommelse då!!
 
Håller tummarna för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.