Har googlat mig trött utan att hitta bra svar. Vi lägger vattenburen golvvärme som går i flera plan. Tänkte dra pexrören i tomrör (rör i rör) där de dras i vägg eller golv.
Hur ska tomröret anslutas till rummet? Om läckage uppstår i röret så ska ju tomröret leda ut vattnet till synlig plats... Ska pexrören synligt ledas ner i golvet? Ett tomrör som slutar på icke synlig plats är ju meningslös... eller?
Första tanken var ju att dra pexröret direkt in i flytspacklet från sidan men då hamnar anslutningen av tomröret under golvnivå
Finns säkert en självklar lösning som jag missat....
 
Det är inte samma krav på vattensäkerhet gällande värmerör "golvvärme" som vanliga dricksvatten ledningar.
Detta eftersom det endast är en begränsad mängd vatten.
 
.
S sune73 skrev:
Det är inte samma krav på vattensäkerhet gällande värmerör "golvvärme" som vanliga dricksvatten ledningar.
Detta eftersom det endast är en begränsad mängd vatten.
Så jag jagar något som inte finns? Tomröret skall endast finnas där som skavskydd?. Spontant tycker jag det är lite märkligt då mindre läckage ofta leder till mer långvariga mögelproblem än de kraftiga läckorna... men, det blir i alla fall lättare att installera. Tack
 
M maskus skrev:
.
Så jag jagar något som inte finns? Tomröret skall endast finnas där som skavskydd?. Spontant tycker jag det är lite märkligt då mindre läckage ofta leder till mer långvariga mögelproblem än de kraftiga läckorna... men, det blir i alla fall lättare att installera. Tack
Tomröret används för utbytbarhet eller "mer-försäljning", välj själv
 
Tomröret vid golvvärme är endast för att underlätta att dra tillopp eller retur vid förläggning och ev mekaniskt skydd av dessa under gjutning/förläggning. Eftersom du inte har ett tomrör längs hela slingan och även om du skulle ha det är det inte praktisk möjligt att dra om en golvvärmeslinga har det inte samma funktion som pex rir vid tappvatten
 
  • Gilla
basseman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.