Jag bor i radhus och har en altan som direkt gränsar till grannar. På ena sidan finns redan ett insynsskydd men mot den andra grannen är det tomt och jag ska därför sätta upp ett. , Eller det finns ett på ca 2 meter men på resterande 3 saknas det, se bild.

Det som sitter där idag är 180cm högt, men bygglov/styrelse säger att jag bara får bygga 110cm högt vilket jag tycker blir för lite. Jag planerar därför att göra en fast installation av insynsskydd på 110 cm och sedan ha 70 cm som jag kan ta på och av om någon skulle klaga. Min granne är helt med på det.

Insynsskyddet som sådant behöver inte vara något extra ordinärt så länge det fyller sin funktion. Jag ber dock om råd och inspiration för hur jag ska bära mig åt för att få en snygg lösning där jag kan lyfta av och på de sista 70cm av skyddet.

Allt gott!
Henrik
 
  • Altan med markerat område där insynsskydd saknas, vy mot grannens hus och parkerade bilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blomlådor med fasta växtstöd/spaljeer.

Får du bygga spaljé permanent så diskutera med grannen om den vill se något roligare än ett staket/plank.
 
  • Gilla
Heij83 och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag skulle kunna tänka mig att man på det låga planket förlänger stolparna till önskad höjd samt förbinder dem med en horisontell regel, så att en ram bildas. Då skulle man kunna ha krokar i ramen som man hänger upp ett stycke markisväv eller annat kraftigt tyg på.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 11 till
  • Laddar…
M
Läs här Bygglovsbefriad skyddad uteplats
Följande kriterier måste vara uppfyllda för att det ska vara en bygglovsbefriad skyddad uteplats:
  • det ska finnas ett befintligt en-eller tvåbostadshus på tomten
  • syftet med muren eller planket ska vara att anordna en skyddad uteplats
  • planket eller muren får inte vara högre än 1,8 meter
  • uteplatsen ska uppföras inom 3,6 meter från bostadshuset
  • uteplatsen ska placeras minst 4,5 meter från gräns
  • att uteplatsen inte kräver bygglov enligt den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området

Är det närmare än 4.5m till grannen krävs tillåtelse av denna.
 
mina ögon säger det är mellanrum till båda altererna plantera buskar som ni båda valt ut så klipper ni varsin sida. "ogräs" kan växa fritt :D
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
M mnils skrev:
Läs här Bygglovsbefriad skyddad uteplats
Följande kriterier måste vara uppfyllda för att det ska vara en bygglovsbefriad skyddad uteplats:
  • det ska finnas ett befintligt en-eller tvåbostadshus på tomten
  • syftet med muren eller planket ska vara att anordna en skyddad uteplats
  • planket eller muren får inte vara högre än 1,8 meter
  • uteplatsen ska uppföras inom 3,6 meter från bostadshuset
  • uteplatsen ska placeras minst 4,5 meter från gräns
  • att uteplatsen inte kräver bygglov enligt den detaljplan eller de områdesbestämmelser som gäller för området

Är det närmare än 4.5m till grannen krävs tillåtelse av denna.
Eftersom TS skriver att det är en styrelse som skall godkänna så skulle jag tro att detta är en bostadsrätt. Det du skriver gäller snarare om man har äganderätt…
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 1 till
  • Laddar…
M
Nissens Nissens skrev:
Eftersom TS skriver att det är en styrelse som skall godkänna så skulle jag tro att detta är en bostadsrätt. Det du skriver gäller snarare om man har äganderätt…
Ingen skillnad vad gäller bygglov om ett radhus är egenägt eller om det är en del av Brf. Och i en Brf så är likabehandlingsprincipen viktig så har andra fått bygga 180cm höga insynsskydd så kan styrelsen dra något gammalt över sig.
 
Nissens
M mnils skrev:
Ingen skillnad vad gäller bygglov om ett radhus är egenägt eller om det är en del av Brf. Och i en Brf så är likabehandlingsprincipen viktig så har andra fått bygga 180cm höga insynsskydd så kan styrelsen dra något gammalt över sig.
Jättestor skillnad eftersom du inte äger fastigheten.
 
  • Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
M
Nissens Nissens skrev:
Jättestor skillnad eftersom du inte äger fastigheten.
Nä ingen alls, då det ju inte behövs bygglov!
Hade det behövts måste föreningen söka då det är den som är ägare men någon skillnad på vad som är bygglovspliktigt eller inte påverkas inte av ägarförhållandet.
 
Nissens
M mnils skrev:
Nä ingen alls, då det ju inte behövs bygglov!
Hade det behövts måste föreningen söka då det är den som är ägare men någon skillnad på vad som är bygglovspliktigt eller inte påverkas inte av ägarförhållandet.
Om du läser TS inlägg så skriver hen ”bygglov”..

Och som du själv skriver och jag menade är att det är jättestor skillnad att man inte äger fastigheten med en bostadsrätt.

Brf behöver inte ansöka om bygglov bara för att bostadsrättsinnehavaren vill det.
 
Redigerat:
B
Förutom de förslag som redan kommit i tråden...
Grannen ser ut att ligga en bit lägre(?) Hur mycket insyn blir det därifrån om du sätter tillåtna 110cm?
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.