Hej!

Då mitt hus enbart ligger ett stenkast från en europaväg så skulle jag önska att plantera något som blir iaf 3-5 meter högt, gärna snabbväxande. Hur trädet/busken ser ut är inte så noga då jag tänkte plantera den någon meter utanför tomtgräns där övrig vegetation inte är så vacker.

Anledningen till höjden är att huset är beläget nedanför en slänt i förhållande till vägen.

Bredden som behöver täckas är bara ca 10 meter, övrig del täcks redan rätt bra av diverse björkar, rönn och någon asp.
 
BirgitS
Thuja Brabant är grön och tät även vintertid och går att köpa några meter hög om man vill kosta på det.
Här är ett ställe med höga plantor: https://www.plantinavia.se/hackvaxter/tujahack/thuja-brabant
men annars finns det thujor överallt.

Om du planterar utanför din tomtgräns kanske de inte kommer att få stå kvar.
 
Bra tips, var även väldigt snygg. Glömde nämna att jag bor i västerbottens inland, men de kanske även växer och frodas väl även här.
 
Thuja Brabant zon 4-5. Om du kan ha den är det bra att du klipper in sidorna lite grand så att den tätas redan från början. Det kan du inte göra efter ett par år och då är risken att den inte kommer täcka tillräckligt. Men toppen får du naturligtvis inte röra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.