Vi håller på att planera vår trädgård till vårt nybyggda hus. Det har precis blivit klart att det kommer att byggas ett hus på vår baksida och därför vill vi sätta en häck på denna sida som insynsskydd. Tanken är att den skall bli 1,5-2m hög och gärna vintergrön. Vad finns det för olika typer att rekommendera? När planterar man den och vad är en ungefärlig kostnad. Kan man köpa häck som redan har vuxit en del och är detta i så fall mycket dyrare?

Mvh

Pajen
 
Först är det bra att veta vilken zon ni bor i? Sedan kan man titta runt lite i trakten runt omkring och se vad andra har och framförallt vad de har som ser ut att må bra och är snyggt, i era ögon.
 
Tuja Brabant kan bli "bamsehög" eller kapas där du vill ha den :D Finns att köpa i storlekar från ca 50 cm till runt 180 cm . På våren brukar de kosta runt 90:-/st för 80-100 cm. Planteras 3/meter.
Vintergrön och växer bra där du bor
Idegran är också bra, finns sorter som inte får bär (bären är vackert röda OCH giftiga) Växet ganska långsamt och kostar betydligt mera/st

Kolla lite på den här länken
http://www.rangedala-plantskola.se/
barrväxter och häckar
 
Säger som morsan, köp thuja. KANOOON! :D (vi har en som är 15 år och vi sätter en ny på nya stället också ;D
 
En fråga angående storleken på plantor...

Är det någon skillnad på hur dom klarar sig. Alttså om man köper plantor som är 1,5 meter, klarar dom sig bättre eller sämmre vid planteringen än en 30cm planta?
 
Strixx: ingen aning, de jag har planterat har varit mellan 80 och 120 cm och de har klarat sig fint och vuxit snabbt som f-n!
Däremot har jag sett ställen där de planterat långa häckar med små plantor där det inte verkar ha hänt något på flera år. Jag tror att de större (och dyrare) plantorna har lättare att klara sig...
 
Större plantor brukar vara krukade och då blir det ingen större skillnad att sätta dessa direkt. Om du kollar i krukan och ser att rotsystemet är fint och friskt har du stora förutsättningar att få en hög fin häck väldigt snabbt. Men det kostar multum!

Att man ibland ser riktigt små häckplantor som inte klarat sig beror snarare på att häcken inte skötts ordentligt, att den blivit utsatt för spring, att man inte hållit efter ogräs, inte vattnat etc. Eftersom thuja växer så snabbt skulle jag själv inte kosta på stora, dyra, krukade plantor utan starta om från scratch. Det kan vara vettigt att sätta en eller ett par brädor längs häcken som skyddar plantorna när de är i babystadiet.
 
Ockej....

Men hur snabbt växer en thuja då? ::)

Vi har nämligen precis som Pajen behov av insynsskydd, men vi vill ha det snabbt, för vår närmsta granne är ett 3 vånings hyreshus, med fri insyn från ett 10-tal lägenherter över hela vår tomt. :surprised:

Vi behöver komma upp i 2 meter ganska snart (typ 1 år) för att känna oss lite själva i vår trädgård. :-/ Och presic som morsan skrev så har jag sett väldigt många nyplanterade thuja häckar med plantor som är ca 30cm, där många varit döda, och inte växt en centimeter sedan i våras. :'(

Vi behöver 75 plantor om man ska plantera dom 3 stycken per meter, och skillnade mellan att köpa 30cm plantor och köpa 150 cm blir ca 20,000:-.
Visst är det mycket, men inte för mycket för mig. Det får man ju betala för ett bubbelbadkar och det tvekar ingen att köpa vid ett nybygge för att unna sig lite lyx, och för mig är en privat insynskyddad trädgår den största lyx man kan få i livet, och är den enskilt största anledningen att vi över huvud taget bygger hus... ;D
 
Hemmakatten
Med risk för att bli nedsågad vill jag ändå påstå att thuja är en gammal, hemsk, ful 70-tals, kyrkogårdshäck som inte har något (vackert) berättigande i en modern eller gammal trädgård.  ::)

Varför inte sätta en bokhäck, hagtorn eller syrenhäck? Eller annan friväxande kombination av buskar? Vackrare, men fäller dock bladen på hösten. Grannar, och insyn, har man alltid om man inte bor på landet men på vintern är de väl inte ute.
 
Nej, lyssna nu inte på Hemmakattens förfärliga framtidsvisioner ;) ;) ;)! Thuja kan vara väldigt snyggt om de sköts och om man verkligen håller efter dem dvs verkligen klipper in dem årligen (gärna 2 ggr/år). Eftersom ni får ett trevåningshus som nära granne måste jag erkänna att thuja är ett bra alternativ - i vanliga fall brukar även jag rekommendera något 'mjukare' som bok eller dyl. Om du pysslar om thujabarnen får du upp dem till över 1.5 me på 2-3 år. Riklig vattning, mullkomplettering och gödsling. Sätt plantorna 1 m in i trädgården så att du kan sköta även den andra sidan. Försök hålla häcken max 60 cm bred. Den blir tät och oigenomtränglig - totalt insynsskydd. Klipp den hårt så att den inte breddar sig.

De där 20' föreslår jag att du använder till något vettigare i huset eller trädgården. Tex ett par välvuxna träd på lämpligt ställe som insynsskydd framför ngt större fönster! De första åren går väldigt snabbt - sätt babyplantor istället!

Jag köpte själv en stor Catalpa (Skåne) för 1.600 kr. Den blev redan första säsongen ett maffigt träd där man fick ducka under lövverket! Ett eller två välplanerade träd ger ännu mer insynsskydd när du trampar omkring lättklädd i trädgården.
 
Var lugn för att jag inte lyssnar på Hemmakatten.. ;)

Vi är älskar thujan båda två och har bestämmt oss för en sådan häck för länge sedan... Det är i mitt tycke den absolut vackraste häck man kan ha, om den är tät och grön... ;D

Såg en otroligt häftigt klippt thuja härom veckan, där man klippt den som en "borg". Den gick kantigt upp och ner i fint symetriskt mönster, med två "torn" vid ingången... hur fräsigt som helst... :D
 
Funderar på om det är 2 eller 3/meter. Hittar inget om avståndet på nätet *irriterad*


Kollade i några av mina trädgårdsböcker och där står 50 cm - 3 m!

Större plantor, större avstånd. Men 3 m är alldeles för mycket för häck  ;)

Förbered för plantering nu i höst, vänta med planteringen till i vår! Blomsterlandet och Plantagen brukar ha billiga Brabant på våren.

Vi planterade vår "långa" häck i 3 etapper...
Satte 20 st 80cm första året, 25 st 100 cm andra året och 25 st 120 tredje året. Eftersom de skulle hållas på 2,5 m höjd var det bara att vänta tills de nått dit och kapa stammen där ;D
 
Ja, tänk på att välja rätt sort! Brabant och Smaragd är snyggare än ursprungsthujan. Jämför i plantskolan. Brabant växer inte så yvigt vilket ger kompaktare häck. Blir inte lika brun på vintern. Har ingen erfarenhet själv av Smaragden men tror den är lika snygg. Bägge alternativen blir höga och det är jobbigt att sköta thujahäck som är över 230 cm.
 
Smaragd är tätare och mörkare grön jämfört med Brabant. Skulle jag plantera en häck så skulle jag välja Brabant. Den växer fortare både på höjden och bredden, och man får därmed snabbare en jämn häck.
 
Smaragden behåller en snyggare grön färg genom hela vintern också :D. Den, iaf vår blir inte så yvig utan håller sig ganska smal. Smaragden är mkt dyrare än Brabanten. det finns en Fastigiata också som också håller sig lite smalare, dvs inte tarvar så mkt klippning som ev Brabanten kan behöva med sin yvighet och därmed lite glesare.
Fastigiatan är mörk grön, Smaragden är just mer "smaragdgrön", dvs. det finns en anings "gult" i den gröna färgen, än både brabanten och fastigiatan, iaf i mina ögon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.