Hej,

Är det någon som har bra tips på insynskydd i ett badrum.

Vi bygger en 1½-plans villa med det stora badrummet på ovanvåningen och det är 2 stora fönster på långsidan som vätter åt väster och åt våra grannar.

Jag vill gärna ha frostat fönsterglas men det vill inte resten av familjen. Vad finns det för annat att välja bland? Jag vill helst undvika alla typer av "efterkonstruerade" lösningar såsom skärmar, gardiner m m. Fönstren i badrummet är från Velfac.

Tacksam för tips!

//LL
 
Sök på nätet efter solfilm, sån som man kan ha på bilrutor som skyddar mot insyn men man fortfarande kan se ut. Det kanske finns kommersiellt tillgängligt i större storlekar?!
 
Hej!

Vi har samma problem som ni. Det finns många möjligheter, men alla kostar en del pengar.

1) Glas som är gemonskinliga bara åt ett håll och speglar på utsidan. Ser nog lite konstigt ut utifån.

2) Frostat eller annat mönstrat glas.

3) Någon variant av blyglasfönster.

4) Ett delat fönster där översta delen är klar och nedre är frostad eller mönstrad.

5) Persienn elller lamellgardiner.

6) Finns också elektriskt styrda glas som man kan "dimma" manuellt. Jättedyrt.

Vi lutar åt någon variant av 4. Då slipper man insyn på de delar man inte vill visa men har fortfarande möjlighet att titta ut genom fönstret.

/pinebar
 
den femte varianten skulle då vara att placera badrumsfönster med samma fönsteryta men litet högre upp. Det minskar inte ljusinsläppet men begränsar insyn ;).
Man får inte mycket glädje av ljuset från stora fönster om man ska täcka dom med alla slags insynskydd efteråt. Kan man inte anpassa omgivningar till huset så kan man ju överväga att göra tvärtom :)
gaia
 
Du kan köpa "frostad" självhäftande plastfilm som du skär ut schabloner eller
annat mönster ur och fäster på rutan.

Det gör att man på håll inte ser in.
Kanske lite vågat men det jag sett i tidningar är snyggt.

 
IKEA säljer billig plastfilm att sätta på glas. Finns två varianter, en frostad och en med fyrkanter.

Av egen erfarenhet vet jag att den frostade ställer högre krav på monteringen för att bli snygg, minsta skräp eller plastbubbla syns tydligt.

Tror en rulle går på under 50-lappen.
 
På Kreatima kan du köpa plastfil i olika former. Bubblor,ringar m.m
 
Följde en tråd med samma fråga för några veckor sedan. Där påstods det att man kunde rolla fönstret med filmjölk (elementroller). Har inte testat själv ännu men det låter enkelt och billigt. Det skulle bara lukta någon dag medan filen torkade. Kanske värt att testa?
 
Vi använde plastfilm från Kreatima (Sveavägen i Sthlm). Jättesmart och kan användas på flera sätt. Jag klippte ut remsor formade som vågor och klistrade upp på fönstret med 1-2 cm mellanrum. Man kan förstås täcka hela fönstret eller kanske bara nedre delen. Plasten finns i olika varianter, mönstrad eller omönstrad.

Jag är i alla fall helnöjd och det var till mycket liten kostnad! Annars är ju förstås träpersienn oslagbart. Så snyggt, men lite dyrare så klart.
 
Det finns ju en toalettdörr med glas i som är klarglas när den är ledig, men när toaletten är upptagen är det frostat glas i dörren (magic!). kanske det finns något liknande för fönster?!
 
lillajuni skrev:
Det finns ju en toalettdörr med glas i som är klarglas när den är ledig, men när toaletten är upptagen är det frostat glas i dörren (magic!). kanske det finns något liknande för fönster?!
Var finns den? MÅSTE se!!! Superkul idé :D
 
Det är Dooria som har den toalettdörren. Vad den kostar har jag ingen aning om.

Det jag tycker kändes lite dumt är att man ju måste låsa dörren för att glaset ska bli frostat, det kanske man inte gör hemma med familjen, men man vill ändå stänga om sig (utan att alla ser rakt in :D).
 
Addera från Dooria är det dörren heter, är egentligen en standarddörr men med massor av valmöjligheter i färger, träslag o bland annat då elektriskt styrt glas... men vad den kostar framgår inte direkt, så antar att den är dyr... och om man vill låsa om sig eller inte, det är ju en smaksak...  ;)

här är hemsidan, men vet inte om dörren finns med där. www.dooria.net
 
Nja jag blev lite nyfiken på denna typ av dörr så jag ringde dooria och fick priset på en vit dörr med elektriskt styrt glas. 58325:- så det kostar att ligga på topp.....:cool:
 
ÄNTLIGEN!

Har letat efter dessa fönstar sen jag såg dom i en film. Vet någon var man kan köpa stora sådana?
Eller vad de heter på engelska, för då kan man gå utanför svedala o söka!

/Joakim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.