Hej,
Jag har länge funderat på att "mysa till" del av vår altan med insynsskydd, ngt i stil med stor blomlåda i trä med hög spaljé. Men vår altan är byggd lite märkligt, har någon tips på hur vi kan göra. Vi är rädda om rosen. Förlänga altanen? Lägga dit marktäckare och klickgolv som plockas bort vintertid? Till höger i bild är husgaveln. Hade ju varit snyggt med spaljé intill väggen... Tips och idéer mottages tacksamt. :)
 
  • Altan med mörkt trägolv, grå husvägg och en ung rosbuske i knopp till höger i bilden.
Varifrån kommer insynen?
Kan du ta en bild lite längre ifrån så blir det nog lättare att komma med tips.
 
Jiji Jiji skrev:
Varifrån kommer insynen?
Kan du ta en bild lite längre ifrån så blir det nog lättare att komma med tips.
Den kommer från höger i den första bilden, rak insyn till grannen. Kanten i trä på denna bilden markerar tomtgräns. Men inte bara därför, har alltid tyckt att spaljéer är väldigt fina.
 
  • Vy från altan med våt uteplats och gräsmatta, träkant markerar tomtgräns, grön plastduk på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad sägs om att göra en rabatt rakt ut från rosen, längs med kortsidan på trädäcket med en spaljé i bak-kant. I den kan du ha perenner och klätterväxter, kanske fler rosor. Eller så odla du köksväxter i den med ärtor och bönor som klättrare.

Låt rabatten gå lite om kanten på långsidan så blir trädäcket "omfamnat". Det vore fint att fortsätta bädda in trädäcket med rabatt på långsidan också, men lämna öppningar så att det blir koppling till trädgården. Ev kan du ha spaljé (eller plank) även på långsidan, tex vid en sittgrupp.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Vad sägs om att göra en rabatt rakt ut från rosen, längs med kortsidan på trädäcket med en spaljé i bak-kant. I den kan du ha perenner och klätterväxter, kanske fler rosor. Eller så odla du köksväxter i den med ärtor och bönor som klättrare.

Låt rabatten gå lite om kanten på långsidan så blir trädäcket "omfamnat". Det vore fint att fortsätta bädda in trädäcket med rabatt på långsidan också, men lämna öppningar så att det blir koppling till trädgården. Ev kan du ha spaljé (eller plank) även på långsidan, tex vid en sittgrupp.
Vilken trevlig idé, tack så mycket! :)
 
Jiji Jiji skrev:
Vad sägs om att göra en rabatt rakt ut från rosen, längs med kortsidan på trädäcket med en spaljé i bak-kant. I den kan du ha perenner och klätterväxter, kanske fler rosor. Eller så odla du köksväxter i den med ärtor och bönor som klättrare.

Låt rabatten gå lite om kanten på långsidan så blir trädäcket "omfamnat". Det vore fint att fortsätta bädda in trädäcket med rabatt på långsidan också, men lämna öppningar så att det blir koppling till trädgården. Ev kan du ha spaljé (eller plank) även på långsidan, tex vid en sittgrupp.
Jag tycker idén med rabatt rakt ut från befintliga rosen är bra. Jag kom att tänka på kombinerade blomlådor + spaljé liknande dessa. Finns i många varianter och storlekar.
Svart blomlåda med integrerad spaljé bakom, full av gröna växter och blommor i olika nyanser av vitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träblomlåda med spaljé och klättrande växter samt sommarblommor i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M MetteKson skrev:
Jag tycker idén med rabatt rakt ut från befintliga rosen är bra. Jag kom att tänka på kombinerade blomlådor + spaljé liknande dessa. Finns i många varianter och storlekar.
[bild] [bild]
Tack, ja såna är fina!
 
Jag tycker absolut att du ska göra en större plantering som går runt hörnet på altanen. Något som blir fint är att ha en lägre häck som kant mot själva trädäcket som skymmer en när man sitter ner och utanför häcken ha en rabatt som mjukar upp mot omgivande trädgård.
 
  • Gilla
Linda72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.