Ja, 3-4 meter är vad vi skulle behöva. Nybygge utan träd öht...

Vad får man sätta, hur högt osv. Vi såg igår en trädrad som min sambo blev betuttad i :) Träden stod med 1,5 meters mellanrum, stammen var 2 meter hög ca och sen var kronorna klippta som en häck mer eller mindre.
Kort sagt en häck på stam.

Anledning till vårt önskemål är att granntomten på baksidan är delad till tre grupphus :-/ Och de ska byggas i sutteräng och blir således två våningar och max 5 meter från tomtgräns. Balkong åt vår sida i deras västerläge.
Så om vi hittar en snygg och snabb :p lösning på 3-4 meter blir vi lyckliga.

Kan man sätta grov spalje på tomtgräns? Går det mesta bara man får deras samtycke?

Vi är lite betänksamma just nu iaf...
 
Med en thuja-häck får du insynsskydd även på vintern.
/Ulle
 
Pil lär ska växa fort men lär även ha besvärliga rötter. Kan man sätta ner skivor i marken som avgränsare? Annars tycker jag att din beskrivning av träden på rad, låter som björkar. De planteras väl ofta på det viset och är hyfsat snabbväxande. Även lönn växer ganska snabbt. Bambu?
 
Jadu, vilken trädsort vet jag ej. Inte björk, stammen var grå och bladen ganska stora och runda. Hoppas någon här vet.

Har funderat på pil iom snabbheten. Men de kan ju bli rätt stora. Visst finns det träd som inte blir större än ca 5 meter?
Min önskan är att fynda de träd vi behöver nu i höst. Träd kanske man inte kan fynda på hösten iof då det är planteringsperiod då, eller?

Mvh
 
Om det är klippt "häck på stam" så är det förmodligen lind, den brukar man klippa till olika former. Andra "bulliga" träd som skulle kunna passa är hagtorn och klotlönn (behöver inte klippas bildar boll naturligt). Annars kan man sätta höga raka träd i rad, tex poppel eller balsampoppel .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.