Har en tanke på att bygga ett insyns-/vindskydd på en befintlig betongplatta. Stolparna (reglarna) kommer bli ungefär 2,6 meter höga och några på 1,8 m.

Hur fäster jag bäst reglarna med beslag i betongen? Hittar ingen lösning i form av stolpfötter/-skor som jag själv tror kommer kunna klara vindlasterna som dom troligtvis utsätts för. Hur hade ni gjort? Specialbeställt beslag?

Se bild.

3D-modell av en uteplats med staket, trätrall, stenläggning och del av en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
Jag hade lagt en impregnerad regel på betongen horisontellt och fäst den med expanderbult, och sedan fäst de vertikala delarna i regeln. Gissar att det är bra att lägga en sullpapp mellan betong, eller acceptera att den impregnerat regeln i botten kanske får lite kortare livslängd.

Skruvar man underifrån (innan man reser väggen) så kan man dölja infästningen.

Det känns som din design saknar en del material för att bli stabil.
 
B BSOD skrev:
Jag hade lagt en impregnerad regel på betongen horisontellt och fäst den med expanderbult, och sedan fäst de vertikala delarna i regeln. Gissar att det är bra att lägga en sullpapp mellan betong, eller acceptera att den impregnerat regeln i botten kanske får lite kortare livslängd.

Skruvar man underifrån (innan man reser väggen) så kan man dölja infästningen.

Det känns som din design saknar en del material för att bli stabil.
Tack för informationen.

Tanken med insynsskyddet är att det skall vara så fristående "stolpar" som möjligt. Det har dock slagit mig att jag kanske får skruva ett plattjärn eller hålband diagonalt på baksidan. Det kommer ändå täckas av klängerväxter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.