Hej!

Hoppas jag lägger detta i rätt del.

Vi har byggt ett hus och ska nu snart ta tag i trädgården. Vårt hus har baksidan mot ett skogsområde, och precis i tomtgräns går det någon form av upptrampad stig där folk går för att komma in till löpspåren m.m.

Tomten sluttar en del vilket innebär att står man på stigen är man ganska högt i förhållande till någon som står inne i huset. Insynen är riktigt bra, tyvärr.

Jag funderar på smarta lösningar hur man kan förhindra allt för mycket insyn. Kanske finns det ngt smart vi kan göra i samband med markarbeten på tomten? Just nu ligger stora högar med jord, och lite lockande är de ju att helt enkelt bygga en vall av jord längst upp mot tomtgränsen, men de tar för mkt plats av själva ytan där en gräsmatta ska vara, och kanske inte jätte roligt.

Tomten ska schaktas ur en del, kommer fortfarande ha en del lutning när ni är klara.

Har ni några smarta tips eller idéer? Bifogar två bilder, som inte är jätte bra men som visar på hur de ser ut när folk står i tomtgräns.
 
  • Två personer på en upptrampad stig i skogsområdet gränsande till en sluttande tomt med högar av jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt från ett fönster mot skogsområde med sluttande tomt och upptrampad stig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hm ... är det inte slide i sluttninge ...?

I så fall behöver ni inte bekymra er för insyn då den blir ett par meter hög ...
 
Vid vårt hus har någon planterat plommonträd längs nästan hela gränsen mot vägen utanför. Har med tiden blivit mycket effektivt som insynsskydd. Några år med fallfrukt så tätar det på sig alldeles strålande. Men du kanske vill ha något nu?
 
Hej,

Om det är slide eller inte vet jag inte, men all växtlighet där nu är mer el mindre ogräs som kommer försvinna när tomten schaktas ur m.m.
Därav fundering på hur man ska göra, ska man lägga upp mer jord längs tupp på ngt sätt för att naturligt skapa insynsskydd, el finns de bättre lösningar.

Plommonträd hade varit fint men som du säger vill vi gärna ha ngt relativt snabbt :)
 
Syrén är vackert, har dock viss spridning så man får hålla efter den då och då.
Doftschersmin är också fin och blir hög.

Båda växer relativt snabbt och är lagom risiga även på vintern så man inte ser så bra genom.
Måste du ha helt tätt på vintern också så är det väl bara thujor eller liknande barrväxter som gäller.
 
Jag tycker att en häck eller rad med buskiga mindre träd verkar trevligare än en jordvall. Rönn eller fläder kanske? Förutom de tompaah nämner. Om det är insyn in i huset som är mest besvärande kan ni anlägga en uteplats vid huset som avskärmas av spaljé eller buskar.
 
Röstar på Syren, fint och luktar gott. Ger inte heller samma "vägg" som thuja
 
Jag röstar på thuja då den ger insynsskydd året runt och är ganska enkel att klippa. Syrén är magisk när den blommar på försommaren, men det är bara under 2 veckor. Syrén växer ganska snabbt och måste beskäras varje eller vartannat år.
Jätterhododendron är snyggt men dyrt i inköp. Kräver sur jord för att trivas.
Idegran tycker jag är snyggare än Thuja, men dyrare i inköp. De verkar växa ungefär lika snabbt.
 
Tack för alla tips! :)
 
arneri68 skrev:
Jag röstar på thuja då den ger insynsskydd året runt och är ganska enkel att klippa. Idegran tycker jag är snyggare än Thuja, men dyrare i inköp. De verkar växa ungefär lika snabbt.
Välj i så fall thuja smaragd som är lättare att hålla efter när den har fått viss ålder. När det gäller idegran tar den betydligt längre tid att bli hög, även om den är mycket vacker. Bägge blir snyggast om man klipper dem ngn/år. Det är en fördel att välja någon av dessa då de ger skydd året om.
 
Taxus hilli, tar ett tag innan den blir stor, men leta annars efter något vintergrönt som thuja, det finns ju lite bättre sorter.
 
KristinaRT
Nögon form av blandhäck? Några vintergröna växter, några blommande, några som är fina på hösten etc. Lite olika höjder och former för en mer naturlig siluett.
Passar dessutom in i landskapet, mot skogen. Tror det skulle se lite konstlat it med en strikt thuja-häck eller liknande där. En blandhäck hade smält in bättre mot skogen bakom!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.