Bronken
Hej (hittade inget bra forum så det blev här).

Har en gammal "ärvd" båt på tomten som jag tänkte få körd till båtskroten.
Men dom vill helst att man tömmer den på allt miljöfarligt (olja, batterier, soppa mm)
vilket annars kostar massa extra.
Jag kan säkert leta mig fram till dessa punkter, men är det någon som vet om det finns handböcker på nätet för en Folkbåt 60-tal "motorseglare"?
Vet tyvärr inte ens vad just denna modell exakt heter, men det finns säkert en skylt någonstans...
 
Båtar rent allmänt, och 60 år gamla båtar i synnerhet, är sällan lika efter några ombyggnader. Du får nog gå igenom båten som den är.

Saker du kan kolla och avlägsna:
- Motorolja som på vilken motor som helst.
- Olja i backslaget (båtens växellåda för fram och back). Sitter på axeln mellan motor och propelleraxel.
- Glykol i sötvattenkylning. Båtar kan endera kylas direkt med sjövatten eller med kylarvätska som i en bil. Men till skillnad från bilen så har båten ingen luftkylare utan en värmeväxlare som i sin tur kyls med sjövatten.
- Batterier. Båtar har ofta flera batterier, och ofta utspridda i båten för jämn viktfördelning. Leta.
- Gasol. Vanligt i beboliga båtar. Ta ur de flaskor du hittar.
- Bränsletank. Oftas endera placerad nära motorn eller mellan en vägg och skrovet. Leta efter påfyllningsröret.
 
testat att skänka bort den i sin helhet?

Annars instämmer jag med PNO, motorn är nog dessutom någon modell du kan googla på och se var avtappning sitter. Ibland på båtar kan man inte tömma oljan nedåt, utan en pump man stoppar ner i motorn och suger upp kan underlätta. Finns lämpliga pumpar på tex biltema, jula mfl. Tänk på att tex en elektrisk vattenpump kan vara olämplig att suga tex bensin med. Ska du kasta pumpen efter avslutat jobb så duger nog billigaste handdrivna plastpumpen med bälg från biltema,har pumpat allt möjligt med den.
 
Bronken
Tack för checklistan PNO. Ska bara gräva bort 15 års barr så jag kommer ner i båten :)

OK, JohanLun, har nog nån handpump kvar sen jag själv hade en Penta förr.
Japp den har vi försökt skänka bort länge utan framgång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.