Hej.

Är nybörjare på rikt- och planhyvlar :)

Jag behöver ha tag i en instruktionsbok för Proofy HM-280. Finns den att ladda ner nånstans?

Behöver kalibrera inmatarvalsen för planhyveln. Den är inställd alldeles för tight. Får knappt in en bräda och lyckas man trycka in den så blir den ändå inte hyvlad... Tips på det?

/jonny
 
Har nyligen själv skaffat en Proofy ehm-260. Fick med manual till min, men kan inte påminna mig om att där står något om det du nämner. Kan kolla ikväll och kopiera/fotografera om jag hittar något. Manualen är ganska kass inte mycket information där.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar. Du menar fastän du kopplar om den till planhyvel och ställer höjden så drar den inte in brädan? Valsen är inte skitig?
 
Hej!

Om jag ställer in höjden på planhyveln så matas brädan in men blir inte hyvlad. Om jag då minskar höjden lite till så får jag inte in brädan alls... Eller så får jag in den men den blir ändå inte riktigt hyvlad. Möjligen att hyveln bara stryker brädan.
Så jag skulle behöva kalibrera matarvalsarna på nått vis.

Den drar alltså in brädan men kuttern "når" inte brädan.

Rikthyveln fungerar perfekt. Hyvlar rakt och fint över hela kuttern. Stålen sitter rätt justerade i kuttern och kuttern ligger i våg med utmatarbordet över hela bredden. Båda skären tar lika mycket.
 
Det låter som samma problem jag hade, läs mer här http://mobil.byggahus.se/forum/verk...-planhyvel-installning-av-matningsrullar.html

I mitt sista inlägg finns en länk till en artikel/bild som visar hur högt valsarna ska ligga i förhållande till hyvelstålen. Edit. Länken går till en sida som numer verkar kräva inloggning, sorry.

Kort sammanfattat kan du ha 2 problem. Fjädrarna som trycker på inmatningsvalsen är för hård spända eller inmatningsvalsen kan ligga fel i höjd (mindre troligt).

Har du bild på hyveln?
 
Redigerat:
Tack för era svar!
Jag har nu plockat isär o studerat hyvelns konstruktion. Det finns inget att justera förutom fjäderspänning på matarvalsarna och skären i kuttern. Monterade ihop allt igen och kalibrerade skären och borden enligt diverse youtube-tips i ämnet. Allt fungerar perfekt efter detta. Så möjligen berodde mitt problem på att skären "satt för djupt" i kuttervalsen och att de kom lite längre ut när jag kalibrerade. Iaf så fungerar det nu och hyveln hyvlar rakt och snyggt på alla sätt. /jm
 
  • Gilla
pirkis och 1 till
  • Laddar…
Shakula du har PM :)
 
Tror jag har samma problem som Jonny.

När jag rör på inmatningsvalsen har den mer rörelsemån på höger sida än vänster. Ska inmatninsvalsen röra sig för det gör den inte nu :(


Finger pekar på inmatningsvals med ojämn rörelsemån på en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inmatningsvalsen på en maskin med större rörelsemån till höger, ser orörlig ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inmatningsvals i maskin med asymmetrisk fjädring och spånrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag fann felet! Det var alldeles för rent i transmissionshuset så jag slängde in lite spån och hängde av remmen .

Maskindelar med tandhjul, kedjor och rem på ett transmissionshus, spån synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mycket bättre nu!

Transmissionshus med avtagen rem och spån runt kugghjul och remhjul på en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Intressant också hur dessa Kina-maskiner inte linjerar rem mot hjul. Jag har inte lyckats lösa det utan att bygga om styrnigen mot cutteraxel.

Delar av maskin med avtagen rem och synliga spån, indikerar underhåll och justeringar på verktygsmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lime113 Lime113 skrev:
Jag fann felet! Det var alldeles för rent i transmissionshuset så jag slängde in lite spån och hängde av remmen .

[bild]

Mycket bättre nu!

[bild]

Intressant också hur dessa Kina-maskiner inte linjerar rem mot hjul. Jag har inte lyckats lösa det utan att bygga om styrnigen mot cutteraxel.

[bild]
Det ser mycket bättre ut nu (y)
 
  • Gilla
mikaelvberger och 1 till
  • Laddar…
Shakula Shakula skrev:
Har nyligen själv skaffat en Proofy ehm-260. Fick med manual till min, men kan inte påminna mig om att där står något om det du nämner. Kan kolla ikväll och kopiera/fotografera om jag hittar något. Manualen är ganska kass inte mycket information där.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar. Du menar fastän du kopplar om den till planhyvel och ställer höjden så drar den inte in brädan? Valsen är inte skitig?
Shakula Shakula skrev:
Har nyligen själv skaffat en Proofy ehm-260. Fick med manual till min, men kan inte påminna mig om att där står något om det du nämner. Kan kolla ikväll och kopiera/fotografera om jag hittar något. Manualen är ganska kass inte mycket information där.

Sedan förstår jag inte riktigt vad du menar. Du menar fastän du kopplar om den till planhyvel och ställer höjden så drar den inte in brädan? Valsen är inte skitig?
Har just köpt en Proofy HM-280 men utan instruktionsbok. Kunde du kopiera din. den kanske är ganska lika
 
P Per-Erik Jakobsson skrev:
Har just köpt en Proofy HM-280 men utan instruktionsbok. Kunde du kopiera din. den kanske är ganska lika
Ja, jag försöker komma ihåg och skicka det ikväll.
 
Shakula Shakula skrev:
Ja, jag försöker komma ihåg och skicka det ikväll.
Toppen. Jag har just köpt en och nu ser jag att jaga saknar veven och det röda skyddet.
 
Shakula Shakula skrev:
Ja, jag försöker komma ihåg och skicka det ikväll.
Hej,
Finns det möjlighet att få din manual skickad till mig med, äger en Proofy HM280 utan manual med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.