Hej.
Jag är ny på forumet så det blir väl lite fel men vi behöver lite goda råd
Vi har fått installerat värmepump och panna av en lokal installatör. Vi har radiatorer på övervåningen och golvvärme där nere i två värmezoner.
Montören, utan att fråga oss, byggde om värmesytsemet till en zon med påföljd att det inte går att reglera värmen mellan över och undervåningen. Är det 20 grader där uppe så blir det 23 grader där nere.
Dom vill inte följa tillverkarens montageinstruktioner och vill inte återställa värmesystemet till 2 zoner. Vad göra? Detta är ett av många saker som montören inte vill göra. Man drog rör genom badrummet utan att montera röravtätningar.
Man använde ventilationen till att dra rör utan att göra avtätningar med påföljd att det nu är öppet mellan grovingången och garage. Man har inte monterat utegivare så det finns ingen automatik utan värmen regleras manuellt på pannan. Vi fick ingen genomgång av arbetet och hur pannan fungerar.
Brukar det bli så här?
 
Fruktansvärt dålig installatör! Reklamera felen. Kontakta lokaltidningen och hör om de vill göra ett reportage med bilder.
 
Verkar vara en del brister i montaget, för att ni som okunniga ska få en rätsida på det hela. Se om det finns någon som kan besikta värmeanläggningen. Kan kosta en slant. framför allt, har ni betalt allt, inte bra i så fall.
 
Vad jag fattar det som är det tillval på ecodan om den ska vara tvåzoners, och samma sak med utgivare.. så frågan är om ni sagt nej till alla tillval eller varför installatören gjort såhär?
 
H
Utegivaren sitter i utedelen orginal i värmepumpen.

Hur reglerades zonerna innan montage av värmepump, hur reglerades dom då?

Det borde räcka med att strypa flödet till golvvärmen nere så är du hemma med rätt temp i huset.

2 zonkit är extra tillbehör till värmepumpen.
 
Montera utomhusgivare står som en punkt i offerten. Det gick två rör från radiatorerna på övervåningen och två rör från golvvärmen till pannan. På pannan satt det en shunt. Jag har strypt på golvvärmen så mycket som jag kan.
 
H
T tallstige skrev:
Montera utomhusgivare står som en punkt i offerten. Det gick två rör från radiatorerna på övervåningen och två rör från golvvärmen till pannan. På pannan satt det en shunt. Jag har strypt på golvvärmen så mycket som jag kan.
utegivaren är inbyggd i utedelen från fabrik, så den har du fått.

Skaffa trådlös innegivare till din värmepump.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.