Hej!
Vi har installerat en Nibe 1245. Detta har gjort att det blivit mycket kallare i källaren och luftfuktigheten stiger nu oroväckande. Vad gör man? Hur har ni andra löst detta? Enligt installatören är enda alternativet fler element i källaren. Kan detta verkligen stämma?

MVH

Tussen
 
vad hade du för uppvärmning innan ? troligen läckte den värme till källaren. så det krävs nått som ersätter den värmen. nya radiatorer har ju den fördelen att de går å ställa vilken temp man vill ha.
sa inte installatören nåt om att det troligast kommer att behövas sättas in radiatorer i källaren när ni skulle installera värmepumpen?
 
Om man eldat innan så suger ju pannan i sig en jäkla massa luft som tas någon annan stans ifrån = bra ventilation. En luftavfuktare är väl en bra investering annars.
 
Vi hade elpanna innan. Det fanns en gammal oljepanna också som ej varit i bruk på många år som också togs bort i samband med installationen. Jag har hör andra som har någon lösning som gör att de kan ha varmt i källaren men värmen avstängd i övriga huset. Någon som vet varför detta ej skulle funka på denna "så moderna" pump?

//Tussen
 
jag stänger inte av min värmepump på sommaren (pumpen köter ju det där själv, när dt behövs o inte behövs värme)

du kan ju ha en egn slinga i källaren så bara den värms på sommaren. alternativt starta pumpen nu, så kanske de radiatorer som finns klarar av behovet?

Om du hadde el värme innan & den var avstängd, så kan det bara ha varit varmvatten berearen som skötte värmen = din källare kan inte kräva så mycke värme???
 
Installera en luftavfuktare om du inte har någon användning för värmen i källaren. När värmen ökar så ökar också luftfuktigheten.
 
Själv så har jag en fläktkonvektor i källaren som cirkulerar luften bra och tvätten torkat på nolltid.
Har ställt in värmepumpen så att den inte stänger av värmen när det är varmt ute, sen stängt av elementen på övervåningen så att den bara värmer i källaren
 
dahlis skrev:
Själv så har jag en fläktkonvektor i källaren som cirkulerar luften bra och tvätten torkat på nolltid.
Har ställt in värmepumpen så att den inte stänger av värmen när det är varmt ute, sen stängt av elementen på övervåningen så att den bara värmer i källaren

Hur du ställer in värmepumpe beror på fabrikat/modell.

hur du ska stänga av värmen i huser beror på hur ditt radiatorsystem är konstruerat
 
Hm, det finns ju billiga avfuktare (ca 1000 kr) som bode lösa problemet.
 
dahlis skrev:
Själv så har jag en fläktkonvektor i källaren som cirkulerar luften bra och tvätten torkat på nolltid.
Har ställt in värmepumpen så att den inte stänger av värmen när det är varmt ute, sen stängt av elementen på övervåningen så att den bara värmer i källaren
Detta är inte bra för kompressorn. Många korta körningar för att hålla värmen på sommaren...
 
MöIIer skrev:
Detta är inte bra för kompressorn. Många korta körningar för att hålla värmen på sommaren...
Det är därför som man bör ha volymförstorare/arbetstank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.