Hej,

Bor på landet i Sörmland och har järnfilter sedan tidigare p.g.a. rikligt järn.
I höstas testade jag vattnet och såg att det var surt, cirka 6.2 ph. Nog varit så länge, har haft missfärgningar i toa, en del läckande blandare o.s.v.

Efter kontakt med rörmokare så installerade vi ett ph-höjande filter fyllt med akdolit, med automatisk backspolning.

Efter detta får jag kalkavlagringar så fort jag kokar vatten i en kastrull. Ganska mycket också.

Mailade filterföretaget och de sa att det var normalt och att man kunde installera avhärdningsfilter...

Vill ju knappast sätta in ÄNNU ett filter bara på grund av att jag installerat ett ph höjande filter?



Kan detta lägga sig med tiden? Haft systemet med ph filter igång cirka 3 månader nu.
Kommer detta sätta igen varmvattenberedaren i bergvärmepumpen?
Vad skulle ni gjort?

Tacksam för hjälp!
 
Claes Sörmland
M Morrisdadog skrev:
Hej,

Bor på landet i Sörmland och har järnfilter sedan tidigare p.g.a. rikligt järn.
I höstas testade jag vattnet och såg att det var surt, cirka 6.2 ph. Nog varit så länge, har haft missfärgningar i toa, en del läckande blandare o.s.v.

Efter kontakt med rörmokare så installerade vi ett ph-höjande filter fyllt med akdolit, med automatisk backspolning.

Efter detta får jag kalkavlagringar så fort jag kokar vatten i en kastrull. Ganska mycket också.

Mailade filterföretaget och de sa att det var normalt och att man kunde installera avhärdningsfilter...

Vill ju knappast sätta in ÄNNU ett filter bara på grund av att jag installerat ett ph höjande filter?



Kan detta lägga sig med tiden? Haft systemet med ph filter igång cirka 3 månader nu.
Kommer detta sätta igen varmvattenberedaren i bergvärmepumpen?
Vad skulle ni gjort?

Tacksam för hjälp!
Ja det är helt förväntat eftersom filtret som du har installerat innehåller dolomitkalk. Det sura vattnets kolsyra löser upp dolomitkalken som därmed neutraliserar kolsyran och pH stiger. Nackdelen med detta är att du får kalkrikt hårt vatten.

Hade samma i det kommunala vattnet när jag bodde i en stad i sydvästra Tyskland. Vattnet kom från en sur grundvattentäkt så de körde det över kalkfilter. Resultatet var ett mycket hårt vatten som kalkade igen allt. Jag var storförbrukare av citronsyra för att hålla duschen kalkfri.
 
  • Gilla
torplover_3000
  • Laddar…
Det kanske går att koppla förbi filtret med en reglerbar slinga så att inte allt vatten passerar filtret?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.