Bor i ett gammalt hus från 1846 där nuvarande vedpanna togs ur drift när jordvärmeanläggningen installerades 1999 av föregående ägare.
Pumpen sjunger nog på sista versen och är något klen för huset så det börjar bli dags att tänka över ett byte.
Vi har ofta kallt inne på vinter men förbrukar ändå ca 30000kWh/år och vinterns elräkningar var inte roliga.
Har i princip tillgång till obegränsat med billig ved och börjar mer och mer fundera på en vedpanna.
Har sett kompletta pannanläggningar som skulle passa huset och som är mellan 5 och 10 år gamla.

Vad gäller egentligen? Får man installera en begagnad vedpanna?
Var vänder man sig för att få svar? Sotaren? Miljökontoret?
 
Dom nya kraven gäller vid nyinstallation eller vid en väsentlig förändring i befintlig anläggning
 
  • Gilla
Stall Tostaryd
  • Laddar…
Om det ses som en nyinstallation ska pannan klara dagens krav. Men det finns inget krav på att den ska vara ny.
 
  • Gilla
Stall Tostaryd
  • Laddar…
B
Om jag förstått reglerna rätt så får man byta pannan mot en likvärdig, då det inte är en väsentlig förändring. Då behöver man inte klara dagens miljökrav. Har för mig att man inte ens behöver göra en bygganmälan.

Så om man byter ut pannan som togs ur drift 1999, så får man ersätta med en vedpanna från blocket.

Om man skrotade pannan för 20år i samband med att man tog den ur drift, så är det väl risk för nyinstallationsregler ska gälla, om man sätter dit en vedpanna nu, och då kanske inte blocketpannorna duger.

Men när den nya panna är på plats är det omöjligt att avgöra när den gamla pannan skrotades. Så det är väl nästan lite samvetsfråga.

Kommunen och Boverkets föreskrifter gäller.

Sotarmästaren ska göra en brandskyddskontroll innan pannan tas i drift.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Om jag förstått reglerna rätt så får man byta pannan mot en likvärdig, då det inte är en väsentlig förändring. Då behöver man inte klara dagens miljökrav. Har för mig att man inte ens behöver göra en bygganmälan.

Så om man byter ut pannan som togs ur drift 1999, så får man ersätta med en vedpanna från blocket.

Om man skrotade pannan för 20år i samband med att man tog den ur drift, så är det väl risk för nyinstallationsregler ska gälla, om man sätter dit en vedpanna nu, och då kanske inte blocketpannorna duger.

Men när den nya panna är på plats är det omöjligt att avgöra när den gamla pannan skrotades. Så det är väl nästan lite samvetsfråga.

Kommunen och Boverkets föreskrifter gäller.

Sotarmästaren ska göra en brandskyddskontroll innan pannan tas i drift.
Tack för ett bra svar! Den gamla pannan har egentligen aldrig kopplats ur men enligt info så har det inte eldats i den på ca 20 år.

Om jag skulle göra en snikvariant, dvs att köpa tankar till den gamla pannan och låta pannan tuffa på några år till, hur kan jag göra för att säkerställa att pannan är någorlunda fräsch? Flera jag har pratat med säger att den kan ha rostat sönder inuti, men hur kollar man det?
 
Den är sannolikt hel. Om den rostat sönder skulle ju systemet redan läcka. Men jag rekommenderar en nyare panna om du ska elda med ved. Baxi Innova är tex bra pannor även begagnade.
 
  • Gilla
Stall Tostaryd
  • Laddar…
B
Att den är tät är ju lätt att testa med vattentryck, om den inte är trycksatt redan nu.

Sen är det väl risk att den stått och rostat, och att när man börjar elda så det uppstår spänningar i materialet så börjar den läcka. Risk för det.

Jag antar att den är tillverkad en bra bit före 1990? Jag vet inte vad det är för panna, men det är stor skillnad på att elda i en bra panna med keramik och underförbränning. Inte minst utsläppen blir bättre. Äldre pannor är ofta väldigt dåliga. Om man ska generalisera.

Det blir ju en belastning för skorstenen med, om pannan skickar ur sig alltför varma rökgaser. Så det finns många anledningar till att byta panna. jag hade bytt pannan helt klart.
 
  • Gilla
Stall Tostaryd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.