Hej, jag tänker installera en ny ved/pelletspanna, Baxi Bonus + två 500l tankar. För att hålla ner kostnaderna tänker jag beställa allt från Rinkaby Rör och montera rubbet själv. Jag behöver lite hjälp med att välja rördimensioner till anläggningen. Är det tex. 35 mm som gäller mellan acktankar och pannan och resten 22mm?

kad är tacksam för goda råd.
 
Jag undrar vad försäkrningsbolaget säger om att man gör jobbet själv? Gäller försäkrningen? Vad händer om jag råkat koppla nått fel? Frågan gäller väl iof all VVS. Men med en panna har vi ju dessutom brandrisk och explosionsrisk. Nån som kan reda ut begreppen?
 
Jag antar att du får montera en panna och tankar själv.
Jag har i alla fall gjort det hemma.
(Du måste ju iallafall fortfarande anmäla så att sotning och branskyddskontroller tryggas)
Jag räknar inte med att få hjälp av försäkringsbolaget om skada uppkommer på grund av att jag har gjort fel.
Jag räknar ioförsig inte med hjälp frånförsäkringsbolaget annars heller.
Mina praktiska erfarenheter hittills av försäkringsbolag är att det alltid är något finstilt som talar om att ersättning uteblir hur man än har gjort för att undvika skada.

Men lyckligtvis har jag inte ännu behövt utnyttja försäkring i större skala.
Så jag vet inte hur det förhåller sig i praktiken om det verkligen gäller.

Om man ska koppla själv är det mycket värdefullt att få goda råd och hjälp av en kunnig rörmokare.
Naturligtvis så får du vara beredd på att stå för riskerna själv även om du har gjort som rådgivaren sagt.

Säkrast är nog att inte göra något alls själv, men jag är inte helt säker på det alltid stämmer heller.
Fan, nu blev jag osäker.

 
Japp, jag får montera pannan själv men visst blir det enkelt och tryggt med en rörfirma men billigt blir det definitivt inte och dessvärre blir det inte heller alltid bra. Jag tror att om man inte har bråttom med installationen och har möjlighet att noga planera jobbet så kan man göra det mesta själv. Naturligtvis dyker det upp en del frågor tex. mina frågor i första inlägget.
 
ju mer man läser och frågar här och på andra ställen som tex rörmokkare och panntillverkare, pannförsäljare ju mer lär man sej och får så småningom en hyfsad bild av hur systemet bör vara uppbyggt
 
Javisst är det så pellefant, det är toppen med ett sånt här forum och man kan lära sig det mesta med hjälp av andras erfarenheter.

Jag funderar på att mjuklöda rören till min planerade anläggning. Mjuklöda och använda klämringskopplingar på ställen där det är besvärligt att löda.

Någon här som mjuklödat sin anläggning? Har läst att det funkar fint med den metoden och att det är relativt lätt att mjuklöda till skillnad mot hårdlödning som kräver mer övning och erfarenhet.

Alternativet att endast använda klämringskopplingar finns men det blir rätt dyrt.
 
Det är ok att installera en panna själv. Försäkringar gäller om det är fackmannamäsigt utfört. Men för det behöver det inte vara en fackman som gjort det.Det krävs dock att skorstensfejarmästaren kommer ut och besiktigar det hela innan man börjar att elda.

En fråga till Danne.s. Du skrev att du kopplat med 35mm koppar rör, men på Vedex 3000 är det bara 1" anslutningar på pannan. Det borde bli samma sak som att använda 28mm koppar rör eftersom 1" anslutningarna ändå stryper flödet till 28mm?
En annan fråga, är det lagom med 1500L ack-tank till Vedex 3000? Är det för lite med 1000L? Jag tänker nämligen också köpa en sån och installera den själv, så jag kan behöva lite tips och råd av dig. // Håkan
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det var bara en tanke jag fick att pannans anslutning med 1" borde begränsa flödet, men jag vet inte. :-/ Har du 2 eller 3 tankar? Är dom serie eller paralell kopplade? Tror du att det är för lite med 1000L till vedex 3000? :)
 
Ja pannan är ju inte så stor men jag har ett litet hus på 109m2 så jag tycker inte att jag behöver större.Jag hade tänkt att börja med 1000L och se om det räcker.Det var en annan kille här på forumet som hade en Vedex 3000 och 1000L ack. Han laddade 1000L från 45-95 grader på ett inlägg. Så jag vet inte riktigt om jag skall ta 1500L direkt eller inte. Är du nöjd med pannan?
 
Danne.s, vad har du använt för metod vid sammanfogning av dina kopparrör? Presskopplingar, klämringskopplingar, hårdlöda, mjuklöda eller..
 
När jag skulle bygga om men vedanläggning så tog jag tele katalogen och kollade under vvs ringde till 17 st rörfirmor och alla hadde fult upp och skulle återkomma detta var för två år sedan bara två firmor åter kom. den första som kom ut fattade inte att jag kunde ha en kökspanna han försökte att kränga en vermepump för bergverme? jag sa åt honnom att kolla ut genom fönstret och han sa ja det fins ju lite skog här. ca 1 km i omkrets. Han åkte, dedan kom den andra han fättade inte hur jag ville ha det, för jag har el vvb och i tänken som jag för övrigt mottbestälde har slinga i sig, jag tyckte inte att han var serigös och han sa att jag skulle kunna räkna med ca 60000 i instalation, med matrial, som skulle vara rör och preskoplingar. Jag hadde ju panna acktank, motorshunt elpatron, ja allt utan rör och kopplingar.

oj det blev mycke, det hela slutade med att jag ritade mitt system och tog en kompis som var röris, dock inga erfarenheter av ved, bara vermepumar, det blev bra och prisför jobb och matrial blev 5000kr.

så jag förstår om man vill göra allt skälv. tror man kan hyra en press på firmor som hyr ut maskiner.
 
Presskopplinar och lödning är jätte bra, men om man senare vill exprimentera och ändra lite bland rören så går dom ej att använda igen. Men klämmringskopplingar kan man använda om och om igen, förutsatt att man byter ut ringen varje gång och ringarna kostar inte många kronor.Så jag tycker att klämmringskopplingar är bästa lösningen. // Håkan
 
jag föredrar nog lödning det går ca 3 löd böjar på en klämkopling, sedan är ju lödnung 99,9% säkert. vill man ändra så är det bara att kasta och på med nya.
 
Det är nog både en smaksak och en kostnads fråga. För den som inte kan löda själv så är klämkoppling ett bra alternativ. Men man skall tänka på att inte spänna ihop dom varken för löst eller för hårt.Det finns en tabell på hur hårt klämkopplingar skal dras.
 
När du skriver löda menar du då löda med tenn (250-300 grader) eller kopparlod (700 grader)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.