Hej.

Jag hade ju problem tidigare i vinter min nibe elpanna då det var som kallast. Den strulade med elektroniken. Fick bra hjälp från detta forum 👍

Men dessutom hade grannbyn strömavbrott i över 12h och det var -40 grader ute. Fick mig att fundera över att ha flera alternativ att ta till för uppvärmningen.

Jag har nu fått tag på en Albin 420f specialkombi från 1989 helt gratis. Tänkte kasta ut den j*vla elpannan och sätta in Albinpannan i befintlig murstock istället. (Står en källarnora i källaren som kopplades bort 2020 så det har förmodligen eldats i huset fram till dess.

Kan även installera en 1000l acktank som jag får tag i billigt. Ved får jag tag i snorbilligt och även gratis om jag vill.

Frågan är pannan är något att ha? Har vi någon med erfarenhet av dessa pannor?
Och funkar det bra att elda mot acktank med den?

Sen är ju frågan om man ska anmäla något till kommunen. Byter ju egentligen ut en gammal panna mot en något nyare om än den gamla inte använts på några år då en elpanna stått för värmen.

Kvarstår sen att se hur murstocken mår men det är ett senare problem.

Bifogar bild på typskylt.
 
  • Etikett på värmepanna med tekniska specifikationer, tillverkad i Kalix Nyborg, Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag bytte från oljepanna till pelletspanna skulle man anmäla. Tror inte man behöver göra det om man byter vedpanna mot vedpanna men kan ha fel. Helt taget ur röven.

Du behöver i vilket fall som få dit sotarfirman som gör brandskyddskontroll i er kommun för att godkänna skorstenen osv.
 
S SirMayo skrev:
När jag bytte från oljepanna till pelletspanna skulle man anmäla. Tror inte man behöver göra det om man byter vedpanna mot vedpanna men kan ha fel. Helt taget ur röven.

Du behöver i vilket fall som få dit sotarfirman som gör brandskyddskontroll i er kommun för att godkänna skorstenen osv.
Ja sotare kommer jag ta hit som får provtrycka murstocken. 👍

Anledningen till att jag väljer att installera en beggad gratis Albinpanna är att ekonomin inte är den bästa med en nyfödd och sambo som är mammaledig osv. Men min plan är att när den är installerad köra elavtalet på timpris och använda luftvärmepumpen när elen är billig och det är någorlunda milt ute. När elen är dyr och/eller det är för kallt för luftvärmen kommer jag elda.
 
Låter vettigt och förstår din situation. Kan inte uttala mig om den pannan är vettig eller ej då jag själv inte har eller har haft vedpanna.
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
Har en tilläggsfråga till er kunniga. Jag antar jag behöver ett expansionskärl? Duger det med ett slutet kärl som står i källaren isåfall? Vilken storlek bör man isåfall ha? Har inget expansionskärl på vinden vad jag sett så antar dom plockade bort det om det funnits.
 
K Kromad82 skrev:
Har en tilläggsfråga till er kunniga. Jag antar jag behöver ett expansionskärl? Duger det med ett slutet kärl som står i källaren isåfall? Vilken storlek bör man isåfall ha? Har inget expansionskärl på vinden vad jag sett så antar dom plockade bort det om det funnits.
Ska du ha ett slutet så är 10% av totala vattenvolym en bra början.
 
  • Gilla
Kromad82
  • Laddar…
Hur är det med regelverket numera? Stötte på en tråd där en person fått problem med kommunen när denne bytte till en "ny" begagnad panna.

Vår situation är denna. Står en gammal källarnora urkopplad i källaren. Gissningsvis användes denna fram till elpannan installerades 2020. Om jag nu byter denna relik mot en gode gammal albinpanna (1989) kan kommunen sätta stopp för detta?

Ska man bara montera pannan och be sotaren komma och besiktiga eller kommer denne då anmäla till kommunen att man bytt?
Blev ju klurigt om man måste fula sig mot kommunen för att få byta panna till en bättre men fortfarande omodern panna!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.