Jag har en vattenmantlad kamin. Köpte den billigt och sedan har den stått och samlat damm i några år. Funderar nu på att sätta in den och ansluta en 500 ackumulatortank och till en början golvvärme endast i badrummet.

Kaminen är ganska exakt som denna:
https://worldofiron.co.uk/product/olymberyl-maximus-multi-fuel-stove/

Någon som har goda eller dåliga erfarenheter av Byggmax Ackumulatortank Focus GTV Hybrid 500 Metro Therm? Eller tips på någon annan tank, helst rektangulär.

Sammanlagd rörlängd till och från kamin ca 8-10 meter. Vad använder man för rör? 22 mm prisol?
Är det möjligt att få det att fungera med självcirkulation och bara ha en laddningsventil?
Tex: https://www.vvsochbad.se/esbe-laddningsventil-esbe-dn25-kvs-9-pn10-480232

Eller kan man placera en laddomat vid ackumulatortanken istället för jämte kaminen som kommer att stå i ett sovrum där jag ogärna vill ha surrande pumpar och förfulade el och rördragningar?

Alla tips och tankar om hur man ska göra… eller inte göra mottages tacksamt! Har ingen aning om vad jag pysslar med i detta fallet men brukar klura ut och få till alla möjliga projekt bra tack vara hjälpsamt folk på forum och youtubefilmer! ;)
 
Börja med att fundera vad funktionen ska vara.
Ska du elda för att kunna värma upp huset eller vill du tillfälligt spetsa till extra?

Dvs komfort eller spara pengar
 
B
Kaminen du länkat till verkar inte vara vattenmantlad. Hur stor effekt avges till vatten?

Acktank köper man med fördel billigt på blocket för 1/10 av nypris. Om man kan acceptera att den inte är fin att se på...

Laddomat kan placeras vid acktanken. Ta en acktank med vvb, så kan du i alla fall förvärma vattnet med din kamin.

Rördimension beror på effekten i kaminen, och lite beroende på avstånd mellan tank/kamin. Ska det stå i sovrum kan jag tycka det är snyggt med kromade kopparrör i alla fall i sovrummet.

Känns nästan lite opraktiskt med vattenmantlad kamin i sovrummet. Det är risk att det blir väldigt varmt där? Sovrummet brukar jag vilja ha lite svalare. En mantlad kamin värmer upp rummet ganska mycket.

Ska du sikta på självcirkulation får du ta till bra grova rör (förmodligen 32mm eller liknande), och tänka till med rördragning. Jag rekommenderar pump. Är du nervös för strömavbrott kan man lösa det med batteri/inverter eller reservkraft.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Syftet är att värma varmvattnet billigar än som nu då det går på direkt el.
I andra hand vill jag få vatteburen golvvärme i badrummet och magasinera värme.
Kanske såsmåningom komplementera med solfångare eller luft/vatten värmepump.
(Värmer i dagsläget upp hela huset med endast vedspis och kaminer)

Tänker att jag eldar ordentlig på morgonen/förmiddagen så får jag varmvatten utan att sovrummet blir för vamt på kvällen.
(Finns ingen annan lösning för placeringen. Huset är från 1838 och har ingen källare)

Länken blev tokig! Hittar inte rätt spis på nätet. Men det är en Horse Flame HFB 517 (12 kw)

Här är en bild:
Horse Flame HFB 517 vedspis som används för uppvärmning och varmvattenproduktion i ett hem.
 
Redigerat:
ta gärna lite bilder på din...

men om jag läst rätt har du nån "lös" historia på baksidan för vattenvärme, med 1" anslutningar.. så... 28mm då och kopparrör är att föredra då dom klarar sig längre ...

utöver det.... så är den troligen inte godkänd att installera ens..., men där får ditt samvete ta vid
https://www.boverket.se/sv/byggande...valtning/andrade-krav-for-kaminer-och-pannor/

det blir varmt i ett rum med en gjutjärnskamin, fakta....
 
Problem no 1 är att 90% av alla vattenmantlade kamminer avger alldeles för mycket energi till luften!
Om du skall kunna elda vettigt mot en ackumulatortank och inte flyta bort så skall den avge max 2-3kW till luften!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag har solceller så en anledning till att jag vill ha acktank är för att kunna värma upp allt vatten jag behöver under dygnet när solen skiner.
Bättre att använda så mycket det går av det dom producerar än att sälja det.
Så kaminen är mer för när det är riktig vinter och solen inte skiner. Den är faktiskt på sin plats redan sedan några år. Men har bara stått och samlat damm. Så trots att den aldrig har eldats i så är den godkänd av sotare och med i alla papper.
Har också funderat på solpaneler och luft/vatten värmepump, men pga priset på detta så tror jag aldrig att det betalar sig.
Tänker mig att en Laddomat 21-60 cu 28 verkar vettigast och placera den vid acktanken och använda entums rör... tror det är det på kaminen.
Någon som har några tankar om vilken termostat man ska välja? Finns från 57 till 78 grader. Ju högre man väljer desto mindre sot gissar jag.
Ingen som har erfarenhet av Byggmax acktank (GTV HYBRID 50)?
Tacksam för alla tips!
Svart vedkamin på stenplatta i hörnet av ett rum med trägolv och vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är den där vattenmantlad?
Fabrikat & typ?

Misstänker att den där ger vääääldigt mycket effekt till omgivningen.
 
Där är vatten på alla sidor utom nedåt och frammåt dessutom en vattenfylld "balk" som lågorna tvingas gå runt.
Utanpå "vattentankarna" 1-2 cm luft sedan "gjutjärnssköldar".
Behöver värme till sovrummet, köket precis jämte samt via en fläkt ett andra sovrum.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.