K
Har egen grävd stensatt brunn.
2 vattenprover senaste 1,5 åren, båda med resultatet tjänligt.
På det senaste provet visade COD dvs humus 8.0 vilket var gränsen mellan tjänligt och tjänligt med anmärkning.

Vattnet luktar inget, smakar inget och ser ok ut om man inte spolar upp det i badkaret, så syns det att vattnet är gulaktigt när det ligger mot den vita bakgrunden.

Eftersom inga större problem finns tänkte jag göra det lätt för mig och installera ett filter från rinkaby. De har en filterbox för 360 kronor jag tänkte komplettera med något filter.
När jag läser lite om andra som haft liknande bekymmer så verkar man dock välja lösningar mellan 20-30 tusen, så jag börjar undra om min idé inte är så smart trots allt.

Någon som installerat liknande filter själv?
 
Humus kan man åtgärda antingen via jonbyte eller kol. Vid jonbyte fyller man bara på salt och filtret sköter sig själv.
Med kol får man byta kolet när det är förbrukat. Ett stort filter innehåller mycket kol och ett mindre innehåller alltså mindre. Med tanke på ditt humustal blir det nog väldigt dyrt att köra på så små filter. Plus att det är jobbigt att springa och byta. Jag skulle satsa på jonbyte alt. Stort kolfilter.
Viktigt att kolla är dock pH-värdet då det ofta är lågt i samband med humus. Jonbyte har också en tendens att dra ner pH-värdet.
 
K
Hej.

PH ligger på 7.1. Gränsvärdet är 6.5 så jag tror det är okej.

Känner du till någon tillverkare av större kolfilter du kan rekommendera?
 
K Kortling skrev:
Hej.

PH ligger på 7.1. Gränsvärdet är 6.5 så jag tror det är okej.

Känner du till någon tillverkare av större kolfilter du kan rekommendera?
Jag får dessvärre inte göra det då jag är i ”branchen” så att säga. Men en vanlig standard tub 1054 och med ventil säljer alla. Leta reda på någon lokalt så blir det lättare med tips och vidare kolköp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.